Căile ferate

Din Singapore la Bangkok

La prima vedere, Eastern & Oriental Express pare un demn urmas al colonialismului englez. Adevarul e ca inca nu a implinit 20 de ani.

Marele succes al trenului de lux Venezia Simplon Orient Express (care copiaza legendarul Orient Express) l-a facut pe presedintele actual al Orient Express Hotels, James Sherwood, sa se gandeasca la un tren de lux intre Singapore si Bangkok, cu trecere prin Kuala Lumpur.

PROBLEMELE ORGANIZATORICE
Pana la prima cursa a Eastern & Oriental Express, la 10 septembrie 1993, a trecut destul de mult. Mai intai, a trebuit schimbata legislatia thailandeza, care interzicea activitatea operatorilor feroviari privati. De asemenea, era nevoie, adesea, sa se schimbe trenul la granita intre Thailanda si Malaiezia inainte ca societatea de transporturi a lui Sherwood sa reuseasca sa incheie contracte cu companiile feroviare de stat thailandeza (SRT) si malaeza (KTM), care i-au permis trenului privat sa parcurga intreaga ruta de aproape 2030 km. In plus, a fost necesar sa se gaseasca un partener curajos pentru finantare.

TRANSFORMAREA
Trenul a fost construit in 1972 in Japonia si a circulat pana la inceputul anilor 1990 in Noua Zeelanda sub denumirea de Silver Star sau Silver Fern. Vagoanele de dormit si vagoanele-restaurant au fost cumparate destul de ieftin, deoarece, dupa 8 ani de exploatare, datorita scaderii accentuate a numarului de pasageri, nu mai erau necesare.
In decursul reparatiilor absolut necesare si al reconstructiei au fost montate noi aparate de aer conditionat si frane si a fost schimbata inaltimea articulatiilor intre vagoane. In plus, trebuiau schimbate boghiurile pentru trecerea de la ecartamentul neozeelandez la cel din Asia de Sud-Est.
Sub conducerea renumitului designer Gerard Gallet, care deja renovase vagoanele Pullman britanice si le proiectase pe cele pentru Venezia Simplon Orient Express, ferestrele vagoanelor-restaurant au devenit panoramice. Mobilierul luxos al viitoarelor interioare a fost produs de atelierele designerului din Singapore. Imbracamintea din lemn si elementele incorporate au fost infrumusetate cu ornamente asiatice. Problema a reprezentat-o necesitatea de a lasa un spatiu mare (pana la 25 mm) intre panourile de lemn, din cauza diferentelor mari de temperatura si a climei tropicale. In spatele ultimului vagon s-a construit o platforma de observatie. Si aici a fost nevoie ca elementele din lemn sa fie protejate impotriva ploilor tropicale si radiatiei solare puternice. Vagoanele au numere cu 4 cifre, pentru a se evita folosirea cifrelor 4, 5 si 7, considerate nefaste in traditia chineza.

FACILITATILE
Compartimentele sunt echipate cu aer conditionat, cabina de dus, lavoar si toaleta. Ferestrele mari le permit pasagerilor sa admire peisajul in continua schimbare. Insotitorii de vagoane sunt disponibili 24 de ore din 24. Exista prize electrice internationale, seifuri personale si uscatoare de par. Trenul are un total de 132 de locuri, impartite in 3 clase. In compartimentele de dormit standard, locurile se afla unul deasupra celuilalt, iar in cele de clasele 1 si a 2-a sunt alaturate.
Ca si in alte trenuri, banchetele se intind in timpul noptii si devin banchete confortabile in timpul zilei.
Suprafata fiecaruia dintre cele 36 de compartimente de dormit Pullman este de 5,8 m². Banchetele se transforma in locuri de dormit etajate. Suprafata fiecaruia dintre cele 28 de compartimente de clasa a 2-a este de 7,8 m². Banchetele se transforma in 2 paturi individuale. Cele 2 compartimente de lux de cate 11,6 m² au garderova si bar. Banchetele se transforma si aici in 2 paturi individuale.
Tehnologia contemporana, designul atemporal si personalul amabil satisfac si cele mai mari pretentii. Unul din scopurile declarate ale companiei este ca pasagerii sa uite de toate grijile. Si, intr-adevar, zgomotul si framantarile traiului cotidian dispar rapid la bordul Eastern & Oriental Express.

ZILE IREPETABILE
Daca vreun turist european doreste sa consulte mersul celor mai luxoase trenuri, Eastern & Oriental Express nu apare pe el. Si e pacat. Eastern & Oriental Express e unul dintre cele mai bune trenuri private din lume. O calatorie confortabila de 2 zile ne permite sa vizitam capitalele tigrilor asiatici: Singapore, Kuala Lumpur si Bangkok. De altfel, acesta este singurul tren care circula acum intre cele 3 capitale.


Magistralele principale ale majoritatii rutelor sunt din Singapore spre Bangkok, cu trecerea prin Kuala Lumpur. Excursiile pe insula Penang si la viaductul de pe raul Khwae Yai fac parte din programul de baza si sunt incluse in pretul biletului.
Dupa plecarea din Singapore, trenul trece de renumaratele flese ale garii Keppel Road si aproape imediat se opreste in gara de frontiera. Aici toti pasagerii coboara din tren pentru controlul pasapoartelor la frontiera cu Malaiezia. Impresiile turistilor sunt diverse, si, probabil nu din cele mai placute. Trecerea granitei Thailandei se petrece noaptea, fara asemenea evenimente.
La intoarcere, pasagerii isi primesc cafeaua de dupa amiaza si prin fata ochilor le trece incantatorul peisaj tropical. Pana la cina, vremea trece pe neobservate.


Cina e pur si simplu exceptionala, desi, daca te uiti in bucatarie, nu poti decat sa te miri cum reusesc bucatarii sa gateasca orice intr-un spatiu atat de stramt… Si pe masa se gaseste absolut orice: feluri asiatice si internationale, intotdeauna exceptional de gustoase!
Cu zgomotul te obisnuiesti repede: elementele din lemn trosnesc si vibreaza usor in ritmul in care se leagana vagonul, iar dimineata, o bataie usoara la usa te anunta ca e gata micul dejun. Si se aude de departe: clinchetul argintariei si al portelanurilor se confunda cu tacanitul slab al rotilor de tren, inabusit de coboarele groase si mobilierul cu perne moi.
In dimineata urmatoare, putin inaintea rasaritului, trenul se opreste pe malul uneia dintre cele mai frumoase mari asiatice. Se opreste pe o faleza care inainteaza spre mare, inconjurat din toate partile de natura uimitoare, care inca nu s-a trezit la viata. E o priveliste cu care ti-ai dori sa te trezesti in fiecare dimineata. Dupa ce trenul se pune din nou in miscare, se serveste micul dejun.
Excursiile pe insula Penang, care includ vizite cu risca in orasul Georgetown, o calatorie pe podul peste raul Khwae Yai si plimbari cu barca pe rau reprezinta o excelenta incheiere a programului.

Lasă un răspuns