Căile ferate

Linia ferata Padurea Neagra

Padurea Neagra este un masiv muntos din sud-vestul Germaniei, de-a lungul Rinului. Pasagerii contemporani admira peisajele, fara a ghici cate dificultati a intampinat constructia acestei artere principale de transport a regiunii.

Primele proiecte de constructie a unei cai ferate care se traverseze masivul Padurea Neagra direct prin mijloc au aparut in anii 1840. O dificultate suplimentara a reprezentat-o cerinta ca noua ruta sa treaca exclusiv pe teritoriul Marelui Ducat Baden. Si, desi traseul care ar fi trecut prin Schramberg, pe teritoriul Regatului Wurttemberg invecinat ar fi fost mai ieftin, Baden nu dorea sa cedeze nimanui controlul asupra acestei linii ferate strategice.

SOLUTII UNICE
Lucrarile de constructie la linia ferata Padurea Neagra au inceput in 1865. In Europa Centrala nu se mai confruntase niciun constructor de cai ferate cu diferente de nivel atat de mari pe o distanta atat de scurta. Inginerul Robert Gerwig, seful de santier, a reusit sa rezolve problema urcarii si coborarii versantilor deosebit de abrupti dintre Hornberg si Sommerau, fara a recurge la sine cu cremaliera si aceasta, prin folosirea a doua viraje in ac de par, primele constructii de acest fel din lume. Astfel, restul traseului urmeaza versantul, cu mai putine viaducte mari, dar cu cateva tuneluri. Comparativ cu alte cai ferate montane, aceasta a fost intr-adevar revolutionara.

Gratie franei reostatice, locomotiva tip 139 parcurge usor versantii abrupti ai Masivului Padurea Neagra. Magistrala are, de asemenea, jonctiuni cu linia ferata Hellenthal adiacenta.

O CALE FERATA CU DOUA LINII UNICA
Pentru a parcurge panta maxima, cu o diferenta de nivel de 448m dintre Hornburg (cota 384 m) si Sommerau (cota 832m ), Gerwig a unit doua localitati aflate la o distanta de 11,27 km una de cealalta cu o linie ferata de 26 km. Pe langa cele doua viraje in ac de par, acest tronson a mai necesitat si saparea a cca. 30 de tuneluri. In plus, cand s-a dovedit ca granitul excavat nu rezista la coroziunea atmosferica, a fost nevoie sa se construiasca mii de metri de plafoane din caramida.
Primul tronson, Offenburg-Hausach, pe valea raului Zinzig, a fost finalizat in iulie 1866, fara sa fi existat probleme topografice. Apoi, spre sud, in septembrie 1866, a fost construit tronsonul Singen-Engen, in iunie 1868 fiind finalizata legatura pana la Donaueschingen, iar in august 1869, pana la Villingen.
Tronsonul cel mai dificil, intre Hausach si Villingen, a fost finalizat abia dupa incheierea razboiului franco-prusac. La 10 noiembrie 1837 a fost inaugurata oficial linia ferata Padurea Neagra.
Padurea Neagra a inregistrat, drept rezultat, o inflorire economica substantiala. Orase in care se ajungea cu greu, ca St. Georgen, Hornberg, Villingen-Schweningen si Donaueschingen, au beneficiat mult de pe urma caii ferate. Afluxul de turisti a constituit si mai este inca un impuls pentru dezvoltarea zonei.
Deoarece linia ferata Padurea Neagra fusese prevazuta din start ca linie dubla, in 1921 s-a reusit finalizarea tronsoanelor cu linie dubla Offenburg-Hausach si Villingen-Zingen. Linia Padurea Neagra ramane pana in ziua de azi singura cale ferata montana dubla din Germania.

DE LA ABUR LA ELECTRICITATE
Numele german al masivului Padurea Neagra este Schwartzwald. Numele este pe deplin meritat, deoarece regiunea e acoperita de paduri dese de conifere si fagi. Lungimea masivului este de aproximativ 160 km, iar latimea de 50 km, avand o forma asemanatoare unei boabe de fasole. Peisajul este deosebit de pitoresc gratie nenumaratelor lacuri alpine. Zona e plina de izvoare cu ape minerale, pe langa care exista statiuni balneare de mult timp. Una din ele, Baden-Baden, este printre cele mai renumite printre rusi. Nu doar pentru ca o viziteaza adesea in scop de recuperare si relaxare, ci si pentru ca numele ei apare in operele literare ale clasicilor rusi.
Din masivul Padurea Neagra izvoraste Dunarea, al doilea fluviu ca lungime din Europa. Regiunea este renumita pentru ceasuri, cunoscutul jambon de Padurea Neagra si tortul omonim, cu frisca si visine. Din cauza pantelor abrupte, pe linia Padurea Neagra au circulat mai ales locomotive din seria 139 cu frane reostatice suplimentare. Acum, locomotivele din seria 146 tracteaza pe linia Karlsruhe-Constanz un nou tip de trenuri, IRE, expres-inter-regional, cu vagoane moderne supraetajate de a patra generatie.

Viaductul Hornberg de pe linia Padurea Neagra este cu adevarat unic. Arcadele lui acopera o distanta de 150m.

PE LANGA SI PESTE RAURI
Intre Offenburg si Hausach, linia urmeaza cursul raului Kinzig, iar in zona orasului Gengenbach circula de-a dreptul pe malul raului. Din Hausach pana in Hornberg parcurge valea raului Gutach. Apoi, pana in St. Georgen, urmeaza o panta de cateva sute de metri. In Triberg, de la ,,panorama celor trei cai ferate”, este perfect vizibila o parte din traseu. Dupa St. Georgen, drumul ajunge la izvorul Dunarii, raul Brigach, si urmeaza cursul acestuia cale de cativa km. Dupa Villingen, trenul traverseaza depresiunea Baar. In Donaueschingen, linia Padurea Neagra face jonctiunea cu linia Hellenthal cu plecare din Freiburg, a doua ca importanta din regiune. Traseul traverseaza de doua ori bazinul Rinului si Dunarii prin doua tuneluri: Sommerau, cu o lungime de 1697m, intre Triberg si St. Georgen, si Hattingen, cu o lungime de 900m, intre Immendingen si Engen.

In mai 2011, noua locomotiva 146 235 cu o reclama pentru Europa-Park, trece prin Obergrop-pertal. Prin ferestrele panoramice, pasagerii vagoanelor supraetajate pot sa admire in voie frumusetea peisajelor.

Lasă un răspuns