vineri , decembrie 4 2020
Locomotiva Adler tip 1-1-1
Locomotiva Adler tip 1-1-1

Locomotiva Adler tip 1-1-1

Lucrurile bune vin cate 3, zice un proverb, si se potriveste foarte bine cu etapa initiala a dezvoltarii transportului feroviar german. De trei ori s-a incercat darea in exploatare a acestei linii. In 1816 trebuia sa circule pe aceasta linie locomotiva Berliner I, prima construita in Europa continentala cu formula 0-4-0 de distributie a osiilor, dar aceasta nu s-a intamplat. Si tentativa din anul urmator s-a dovedit fara succes, iar calea ferata a primit o noua locomotiva cu abur abia peste 20 de ani, locomotiva Adler (Vulturul).
Desi deschiderea caii ferate era de extrema importanta pentru tara, fabricarea locomotivei a fost amanata mult timp din cauza dificultatilor financiare. Pretul oferit de renumita uzina Robert Stephenson & Co. din Newcastle depasea bugetul alocat constructiei caii ferate. Din acest motiv, Johannes Scharrer, seful liniei germane, a decis sa apeleze doar la constructori din tara.
De fabricarea locomotivei s-au ocupat furnizorii din Württemberg, fara sa reuseasca si, in curand, Scharrer s-a vazut silit sa caute altii in Austria. Acestia au acceptat comanda, dar la un pret de doua ori mai mare, iar compania a trebuit sa renunte si la aceasta varianta. Pana la urma, comanda a revenit la uzina Stephenson. Conditiile uzinei au trebuit acceptate, deoarece ramasese prea putina vreme pana la inaugurarea liniei, si anume doar 7 luni. Astfel, Adler a fost construita in Angla, la uzina Stephenson.

INFORMATII INEXACTE
Din cauza secretelor de firma sau a termenului scurt pana la inaugurarea liniei, informatiile despre locomotiva Adler pe care le oferim acum sunt neclare si chiar contradictorii in multe aspecte de natura tehnica.
Stim ca Adler este o versiune modificata a locomotivei Patent, modelul standard de locomotiva de mare viteza pentru export al epocii. Astfel de locomotive au deschis circulatia pe caile ferate din Belgia, Rusia, Olanda, Italia si Germania.
Nu exista specificatii tehnice detaliate ale acestui tip de locomotiva. Prototipul Patent englezesc cantarea 11,45 tone. Conform datelor din Anglia, Adler cantarea 6,6 tone, iar dupa cele din Germania, 14 tone. Stephenson vorbea de un cazan de 4,2 kgf/cm², iar germanii, de unul de 3,3 kgf/cm².

DUBLURI PESTE SECOLE
Se stie ca Adler a fost exploatata 22 de ani. Totusi, locomotiva originala din 1835 a fost dezmembrata pentru piese de schimb. Dupa 100 de ani, cu ocazia jubileului primei cai ferate germane, s-a construit o replica functionala exacta a locomotivei Adler, care este expusa inca la depoul feroviar din Kaiserlautern.
A mai fost construita inca o replica in 1950, dar doar ca exponat de muzeu.
Muzeul Cailor Ferate Germane (DB Museum) din Nürnberg, unde este expusa aceasta din urma, este unul neobisnuit. Pe doua etaje si o suprafata de 2500 m² pot fi vazute 25 dintre obiectivele istorice cel mai importante ale materialului rulant feroviar, de la copia locomotivei Adler pana la legendara locomotiva electrica E 03.
Pe ecranul panoramic al unei mici sali de cinema, Adlerama, pot fi urmariti fondatorii Ludwigsbahn, Georg Zacharias Platner si Juhannes Scharrer, precum si mecanicul locomotivei Adler, in timpul calatoriei inaugurale. Alaturi, pe un postament special, se afla un vagon din prima garnitura. Un tunel, sali de asteptare, compartimente, panouri de comanda de macaz, motoare, ceasuri de gara luxoase din secolul XIX, o auto-drezina, un bou-vagon transforma vizita la acest muzeu intr-o calatorie uimitoare in trecutul cailor ferate.

PATENT IN EUROPA
Locomotivele de tip Patent au fost proiectate de Robert Stephenson pentru nevoia de locomotive puternice si fiabile, care sa atinga viteze relativ ridicate. Astfel, a aparut versiunea Patent 1-1-0 modificata, cu o osie suplimentara (1-1-1) si cazan cu volum mare. Au fost construite mii de astfel de locomotive in diverse uzine. Patent a devenit locomotiva standard pentru expresurile europene: la sfarsitul anilor 1830, acest tip de locomotiva a fost cumparat pentru caile ferate din Belgia, Rusia, Italia si Olanda.
In 1839, o astfel de locomotiva a inaugurat prima cale ferata din Olanda (30 km), intre Amsterdam si Harlem, capitala comerciala a Olandei. Cam in aceeasi perioada, 3 locomotive de tip Patent, produse de companiile britanice Timothy Hackworth, Robert Stephenson & Ci. si James Taylor & Co. au fost cumparate de Rusia pentru prima sa cale ferata, inaugurata in octombrie 1837. Livrarea locomotivei Hackworth in Rusia a fost o adevarata aventura. Inginerul si locomotiva s-au confrundat cu greutatile faimoasei ierni rusesti. Totul era inghetat, asa ca locomotiva a fost transportata pe Marea Baltica inghetata, iar apoi incarcata pe sanii si, pe drum, a trebuit sa scape si de o haita de lupi.

DATE-CHEIE
Darea in exploatare1835
ProducatorRobert Stephenson & Co., Newcastle, Anglia
ComanditarCalea ferata Nürnberg-Fürth
Capacitate de tractare550 kg
Sarcina pe osie6 t
Cilindree229 x 406 mm
Aria de incalzire a cazanului 18,2 m²
Presiunea aburului4,2 kgf/cm²
Suprafata gratarului0,48 m²
Diametrul rotilor motrice1371 mm
Masa pe rotile libere6000 kg
Greutate totala (fara tender)14.500 kg
Lungime totala7620 mm

About Vyorel

Check Also

Locomotiva electrica V 40 TIP 1-D-1

Locomotiva electrica V 40 TIP 1-D-1

Litera V din denumirea locomotivei vine de la adjectivul maghiar villamos, care inseamna electric. Gratie …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *