miercuri , septembrie 23 2020
Locomotiva Cardeans tip 2-3-0
Locomotiva Cardeans tip 2-3-0

Locomotiva Cardeans tip 2-3-0

Seria de locomotive cu abur Cardeans a fost proiectata de John Farquharson MacIntosh si s-a construit in Scotia, in St. Rollox, in atelierele proprii ale Caledonian Railway.

LOCOMOTIVELE CU ABUR ALE COMPANIEI CALEDONIAN
Aceasta renumita companie feroviara scotiana, fondata in 1848, a participat, impreuna cu London and Nortwestern Railway, la faimoasele ,,curse spre nord” din 1870. Acesta a fost numele proiectelor destinate stabilirii unei legaturi rapide intre Londra si principalele orase britanice. Ele au avut loc intr-o atmosfera de concurenta acerba.
Pana la urma, Caledonian Railway (Cally) a fost preluata in 1923 de compania nationala London, Midlands and Scotland Railways. Dar chiar si dupa preluare au ramas in exploatare 4 dintre cele 5 locomotive Cardeans. Ultima a circulat pana in 1930. A circulat initial cu numarul 903 (Caledonian Railway), iar apoi cu numarul 14752 (London, Midlands and Scotland Railways). Aceasta locomotiva cu profil elegant i-a incantat pe cei care au lucrat la ea, de parca ar fi prevestit sfarsitul epocii aburului. Seria de locomotive nu a fost deosebit de inovatoare, deoarece la proiectarea ei s-au folosit elemente deja verificate pe parcursul multor ani si, de asemenea, experienta celor mai buni ingineri feroviari din secolul al XIX-lea. Pentru constructia locomotivei s-a ales renumitul si cel mai raspandit mecanism cu culisa al lui Stephenson, precum si mecanismul Walschaerts de distributie a aburului, iar cilindrii interni afisau un randament optim, desi prezentau probleme de acces pentru reparatii. Creatia lui MacIntosh include toate realizarile tehnice ale unui secol de existenta a locomotivelor cu abur, inclusiv frana automata Westinghouse.

O METODA SIMPLA
Modul de lucru al Caledonian Railway era unic: fiecare tren avea un mecanic, iar fiecare locomotiva era condusa intotdeauna de aceeasi persoana. Astfel, unii dintre acesti mecanici, ca James Currie sau predecesorul sau, David Gibson, au devenit faimosi. Acest sistem crea, neindoielnic, o legatura deosebita intre locomotiva si responsabilul ei, astfel incat mecanicul era mai atent in munca sa, iar locomotiva era intotdeauna in stare exceptionala, din punct de vedere tehnic.

NOI FRANE
Sistemul de franare al lui George Westinghouse actiona automat frana la toate vagoanele. Sistemele de franare anterioare erau fie prea ineficiente, iar distanta de franare era imensa, fie nu erau automate, ceea ce insemna necesitatea de a avea permanent unul sau doi franari care, in caz de urgenta, sa mearga prin tren si sa actioneze manual franele de vagon. Din punctul de vedere al actionarii, sistemul de franare folosit initial pentru Caledonian Railway functiona cu aer comprimat, cu alimentare directa de la locomotiva, dar, ulterior, la alte companii, s-a folosit franare cu actionare indirecta, cu actionare prin scaderea presiunii in sistemul de franare. Frana automata Westinghouse a fost folosita pentru prima data in 1909, cand, la ruperea arborelui cotit o locomotiva a pierdut, la viteza maxima, o roata. Trenul a deraiat, dar s-a actionat imediat frana automata si astfel nu a avut loc o catastrofa. Dupa cativa ani, in 1915, soarta trenului 907 a fost alta: in ciuda franei, trenul a fost complet distrus in urma unui accident major in gara Quintinshill.

GEORGE WESTINGHOUSE, INVENTATORUL SIGURANTEI
George Westinghouse a fost un inventator prolific: a inregistrat de-a lungul vietii 360 de brevete de inventii. Acestui talent inegalabil ii datoram nenumaratele realizari in domeniul sigurantei transportului feroviar. La 21 de ani a creat un dispozitiv care permitea intoarecerea pe sine a vagoanelor corespunzatoare si unul pentru simplificarea schimbarilor de macaz. In anul urmator, Westinghouse a prezentat un sistem de franare complet inovator, construit pe baza unei linii pneumatice unice, care parcurgea intreaga garnitura. L-a animat o ciocnire intre 2 trenuri care a avut loc in prezenta sa: mecanicii de locomotiva se vedeau unul pe altul, dar nu reuseau sa franeze. In 1869, Westinghouse i-a convins pe conducatorii Pennsylvania Railway sa testeze noul sau sistem automat de franare. A reusit sa isi testeze creatia chiar inainte de testele oficiale, dupa ce un vagon tractat de o locomotiva a atins 48,5 km/h. Responsabilii si invitatii din tren nu au putut sa se supere de aceasta incalcare a protocolului: trenul s-a oprit la timp, fara nici o avarie. In iulie 1869, Westinghouse a infiintat Westinghouse Air Brake Company (WABCO), dar si-a continuat activitatea de inovator.
Pana in 1872, inventatorul si-a perfectionat frana pneumatica automata, care s-a utilizat apoi pe scara larga in intreaga lume. Apoi s-a ocupat de semnalizarea feroviara si de schimbatoarele de macaz electrice si a inregistrat o serie de brevete si in acest domeniu.
Aceste inventii se folosesc si in ziua de azi. Westinghouse a inventat, de asemenea, motorul electric pentru tramvaie, frana cu actionare electrica pentru ramele de metrou, o locomotiva electrica si un amortizor pentru automobile.

About Vyorel

Check Also

Locomotiva electrica S 1-D0-1

Locomotiva electrica S 1-D0-1

Statele Unite ale Americii nu s-au evidentiat niciodata prin vreo inclinatie deosebita spre tractiunea electrica …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *