vineri , decembrie 4 2020
Locomotiva Diesel Șcel 1
Locomotiva Diesel Șcel 1

Locomotiva Diesel Șcel 1

Aceasta locomotiva a fost cea care a deschis, in Uniunea Sovietica, epoca locomotivelor Diesel de magistrala. La 5 august 1924, locomotiva a iesit din atelierele Uzinei Navale Baltice din Leningrad si a facut calatoria de proba. A fost data in exploatare la 30 decembrie 1925.

CATE PUTIN DE LA FIECARE
Locomotiva Diesel Șcel 1 a fost proiectata de renumitul constructor si profesor al Institutului de Electrotehnica, I. M. Gakkel. A proiectat locomotiva la inceputul lui 1921, cand locomotivele, vagoanele si carbunele nu erau niciodata de ajuns. Curand dupa aceasta, a prezentat proiectul Comitetului Tehnic Superior al Comisariatului Poporului pentru Drumuri, dar nu a fost aprobat. Constructorul a continuat sa perfectioneze locomotiva Diesel, iar in februarie 1922 a inceput productia.
Electromotoarele au fost fabricate la uzina Electric, sasiul si boghiurile, la Krasnii Putilovet, mecanismele si caroseria la uzina Baltica, iar generatoarele la Volta. Mai tarziu, Gakkel isi amintea: ,,Toate mecanismele au fost produse din materiale rusesti, de muncitori, tehnicieni si ingineri rusi. Exceptie erau doar rulmentii suedezi si motorul Diesel englezesc, luate de la submarinul rusesc Lebed”.

CALITA DE FORTELE NATURII
Finalizarea la termen a locomotivei a fost impiedicata de fortele naturii. In timpul inundatiilor, au fost avariate electromotoarele si alte subansambluri care au trebuit urgent reparate. Toamna locomotivelor a fost predata pentru testari Regionalei Feroviare Leningrad. La 7 noiembrie 1924, locomotiva de magistrala a efectuat o cursa tur-retur intre garile Leningrad 1 si Obuhovo. Totusi, a fost exploatata pe ruta Oktiabriskaia. A efectuat curse regulate din Moscova spre Kursk, Harkov, Baku, Celiabinsk, Kuibisev. Au existat si trasee-record: 4500 km fara oprire la depou, garnituri de marfa tractate prin Pasul Surami spre Caucaz. Din Baku si Groznii aducea garnituri de cisterne petroliere spre Moscova, cu un sfert din consumul de carburant al unei locomotive cu abur.

MOTORUL DIESEL SI ELECTROMOTOARELE
Locomotiva lui Gakkel era o locomotiva Diesel cu transmisie electrica. Arborele motorului de 1000 CP era legat de doua generatoare electrice cu excitatie separata. Unul dintre ele functiona pe post de starter, de la un acumulator de 110 V. Curentul era distribuit prin legarea generatoarelor in paralel sau serie si alternarea curentului de excitatie. Turatia constanta a motorului Diesel era mentinuta cu ajutorul unui regulator centrifugal. Electromotoarele de tractiune (TED) de cate 100kW erau suspendate pe arcuri si conectate la osiile motrice ale locomotivei cu reductoare intr-un timp cu rata de 4,625.

A NU SE CONFUNDA CU UN VAGON!
De proiectul caroseriei si elaborarea in detaliu a sasiului s-au ocupat inginerul-sef al uzinei din Putilov, profesorul A. S. Raevski, si inginerul K. Siksin. Toate boghiurile erau rotative si, gratie acestei caracteristici, locomotivele se puteau inscrie in curbe stranse, cu raza de 150 m. Exteriorul locomotivelor Diesel seamana mai mult cu un al unui vagon, cu ferestre mari si un sir de fereste mai mici sub acoperis. Capetele vagoanelor erau semihexagoane, cu cate-o fereastra pe fiecare latura. Ambele capete aveau scari cu palier. La mijlocul ,,vagonului” se afla compartimentul motorului, iar la capete, posturile de lucru. Locomotiva era condusa de mecanic si cu ajutorul de mecanic, care se ocupa de functionarea motoarelor.

DUPA 40.000 KM
Exploatarea locomotivei Diesel era complicata de o serie de avarii destul de deosebite. In decembrie 1927, la 40.000 km rulati, Șcel 1 a fost scoasa din circulatie. In 1934 au fost transferate la Caile Ferate Sudice, unde au fost folosite ca electrocentrale, in 1941 au fost trecute pe calea ferata experimentala a Institutului Stiintific si de Cercetare National pentru Caile Ferate din Scerbinka, iar din 1927 se afla pe un postament in depoul Hovrino al caii ferate Oktiabrskaia.

PROIECTELE LUI GAKKEL
Iakov Modestovici Gakkel s-a nascut in Irkutk, in 1874, in familia unui inginer militar. Tatal lui a fost una din figurile importante ale dezvoltarii tehnice din Rusia: a construit faruri si constructii portuare in Orientul Extrem si Kronstadt, precum si linia de telegrav Irkutk-Vladivostok. Si talentul lui Iakov s-a exprimat in diverse moduri. A participat la proiectarea si constructia primelor tramvaie din St. Petersburg, iar apoi l-a atras constructia de avioane. Gakkel a proiectat vreo 15 avioane in diverse tipuri si cu diferite utilizari, dintre care 10 au fost chiar construite, iar 6 au zburat cu succes. Cateva biplane, un monoplan si un hidroavion au primit numele lui. In calitate de director tehnic al uzinei Reks, impreuna cu inginerul Kosobriuhov, a construit primii acumulatori usori de mare putere pentru submarine din Rusia si prima lampa de proiector rotunda rotativa.
Totusi, realizarea sa cea mai importanta a reprezenta-o proiectarea primei locomotive Diesel de magistrala din URSS si din lume. Pe baza proiectului acesteia s-a construit, in 1932-1936, prima locomotiva sovietica Diesel in doi timpi cu constructie sudata, cu o putere de 300 CP. Ulterior, Gakkel a elaborat proiectul primei locomotive Diesel cu generare de gaz, iar in primii ani ai razboiului, primele generatoare electrice feroviare mobile pentru front.

DATE-CHEIE
Darea in exploatare1925
ProducatorUzina Navala Baltica
Viteza nominala75 km/h
Diametrul rotilor motrice1050 mm
Puterea maxima a motorului1030 CP
Puterea electromotorului(10) 100 kW
Masa pe rotile libere160.000 kg
Masa totala180.000 kg
Lungime totala22.760 mm

About Vyorel

Check Also

Locomotiva electrica V 40 TIP 1-D-1

Locomotiva electrica V 40 TIP 1-D-1

Litera V din denumirea locomotivei vine de la adjectivul maghiar villamos, care inseamna electric. Gratie …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *