Locomotive Istorice

Locomotiva electrica 13 2-C0-2

Odata cu aparitia locomotivelor cu motoare Diesel, companiile feroviare britanice au optat pentru acestea si au lasat electrificarea pe plan secund. Totusi, au existat companii si proiecte care nu s-au incadrat in tendinta generala. De exemplu, North Eastern Railway a electrificat una din rutele sale, prima de acest fel din Marea Britanie, inca din 1905. In 1922, in unul din atelierele sale a fost produsa locomotiva electrica de pasageri 13 2- Co-2.

PLANURI OPTIMISTE…
Perioada interbelica de relativa liniste a reprezentat o oportunitate de inovare in toate sferele de activitate economica si, de asemenea, de modernizare a transportului feroviar. Perioada a fost favorabila si investitiilor. In acea perioada au fost electrificate cateva linii ale unor companii feroviare de pasageri, printre care si compania feroviara North Eastern Railway, care a decis construirea locomotivei electrice 13. Compania a oferit posibilitatea de dezvoltare a ideilor tehnologice ale lui Sir Vincent Raven. Cercetatorul tractiunii electrice a gasit un teren ideal pentru realizarea proiectelor sale in cadrul North Eastern Railway. Compania, gratie potentialului sau masiv de investitii, ii oferea baza materiala absolut necesara pentru aceste activitati. Trebuie sa mentionam ca electrificarea cailor ferate era inca, in anii 1920, o masura extrem de costisitoare. Pe de lata parte, in 1917, Raven electrificase deja o linie de transport de minereu a North Eastern Railway, intre Shildon si Newport. Astfel, conducerea companiei nu se indoia de modernitatea si succesul electrificarii unora din rutele de pasageri, cum ar fi York-Newcastle si de nevoia de a construi locomotiva 13.

… SI UN SFARSIT FARA GLORIE
Totusi, neprevazutul s-a intamplat, inimaginabil pentru Raven si neasteptat pentru afaceristi. In 1923 gubernul a decis unificarea diverselor companii feroviare in patru grupuri diferite. Drept urmare, banii pentru electrificarea liniei au acoperit cheltuielile societatii infiintate recent, iar Raven a trebuit sa abandoneze proiectul cu foarte putin timp inainte de finalizare. In 1950, la 28 de ani dupa constructie, locomotiva 13, care nu a transportat niciodata pasageri, a fost casata.

REGIMURILE MOTOARELOR
Locomotiva electrica era echipata cu 6 motoare cu curent continuu de 1500 V, alimentare de la a treia sina de contact. Era echipata si cu pantografe pentru tronsoanele de transfer pe alte linii sau cele unde montarea unei a treia sine de contact era problematica. Motoarele legate in paralel asigurau o functionare flexibila a locomotivei in trei regimuri de miscare. In unul dintre regimuri, toate motoarele functionau succesiv, asigurandu-i locomotivei un avantaj substantial la demaraj. Dupa ce trenul se punea in miscare, motoarele puteau fi conectate in paralel, in doua grupe de cate trei sau trei grupe de cate doua. Fiecare pereche de motoare punea in miscare una dintre cele trei osii motrice, iar locomotiva putea sa atinga 144 km/h, la fel cu cele mai moderne locomotive cu abur ale epocii.

TESTARE PE TEREN ISTORIC
Primele incercari ale prototipurilor au avut loc la Strensall, intre York si Scarborough. Locomotivele 13 trebuiau sa circule pe prima linie electrificata comerciala de pasageri a North Easter Railway, intre York si Newcastle. Printre altele, gara-terminus era un loc legendar din istoria feroviara: aici construise George Stephenson, parintele cailor ferate, primele locomotive cu abur. Atelierul North Eastern Railway se afla in alt oras, in Darlington. Aici au fost construite locomotivele 13, iar echipamentele electrice au fost fabricate de Metropolitan-Vickers.

MAREA BRITANIE, RAZBOIUL SI CAILE FERATE
Transportul feroviar isi adusese deja aportul eficient la cateva conflicte armate inca din secolul XIX. De exemplu, Marea Britanie era lider al folosiri cailor ferate in Razboiul Crimeii din 1854-1857. Primul Razboi Mondial a demonstrat definitiv ca transportul feroviar reprezinta o importanta resursa strategica. In Europa s-au construit multi km de cale ferata, majoritatea pe linie ingusta, pentru transportul trupelor in diverse directii.
In al Doilea Razboi Mondial, reactia Marii Britanii a fost oarecum tardiva. Evident, concluziile au fost trase si s-au dezvoltat rapid retele feroviare de mari dimensiuni in Belgia, Franta, Egipt si Grecia. Ecartamentul varia intre 699 si 1435 mm. Materialul rulant era asigurat de o multitudine de companii feroviare britanice si de Ministerul Apararii si s-au construit multe cai ferate dupa modelul proiectat de Robinson pentru Great Central Railway.
Dupa incheierea razboiului, in multe din tarile participante la conflict, caile ferate militare au fost reechipate pentru uz civil.

DATE-CHEIE
Darea in exploatare1922
FabricantiNorth Eastern Railway, Metropolitan-Vickers
Ecartament1435 mm
Tensiune de alimentare (c.c)1500 V
Alimentaresina de contact si pantograf
Putere(6) 300 CP (224 kW)
Capacitate de tractare124 kN
Viteza maxima144 km/h
Masa pe rotile libere52 t
Masa totala104.000 kg
Sarcina maxima pe osie17,25 t
Lungime totala16.307 mm

Lasă un răspuns