Locomotive Istorice

Locomotiva electrica CS1

Electrificarea cailor ferate ale URSS a inceput cu liniile cu cel mai intens trafic de marfuri. Primele locomotive electrice erau destinate trenurilor de marfa. In anii 1930, pe caile ferate sovietice circulau cateva modele de locomotive electrice pentru garniturile de marfa si mixte, dar nu si pentru cele de pasageri. Locomotiva PB21 din anul 1934 a ramas unicat. S-a pus problema poriectarii unei noi locomotive pentru garnituri de pasageri, care sa dezvolte viteza mai mare. Inceperea celui de-al Doilea Razboi Mondial a amanat proiectarea ei pana in anii 1950.

CONTRACTUL CU SKODA
La sfarsitul lui 1955, Uzina de Locomotive Electrice Novocerkassk a elaborat o schita de proiect de locomotiva electrica in doua variante, cu patru sau sase osii. Totusi, nu a ajuns in productie, deoarece uzina era ocupata cu productia de locomotive de marfa. S-a decis comandarea locomotivelor in Cehoslovacia. In noiembrie 1956 s-a semnat contractul cu renumita uzina Škoda din Plzeň. Pe baza locomotivei electrice pentru garnituri mixte de pasageri si marfa cu patru osii de tip 12E, pe care uzina o producea deja de trei ani, trebuia sa produca si sa livreze cailor ferate sovietice doua exemplare experimentale cu alimentare la curent continuu de 3000 V si formula 20-20 de distributie a osiilor. Se intentiona ca productia de serie sa inceapa dupa testari si verificari in exploatarea a noilor locomotive si dupa aplicarea modificarilor constructive corespunzatoare.

EXEMPLARELE EXPERIMENTALE
La inceputul lui 1957, au fost livrate la depoul Pererva al liniei Moscova-Kursk-Donbass exemplarele experimentale. Acestea au primit indicii CS1 (indicele de fabricatie: 24E0) si numerele 001 si 002. Ambele CS1 se deosebeau de modelul 12E printr-o rama a caroseriei mai lunga, erau echipate cu cuplaje automate SA-3 care imbunatateau inscrierea locomotivei in viraje, supape de control Škoda 0 pentru mecanic, cabina incalzita a mecanicului, pantografe montate pe console de contact cu linia de alimentare, care puteau fi ridicate pana la 6900 mm fata de cota superioara a sinei.
Locomotiva dezvolta, la o ora de functionare, o forta de tractare de 13.500 kgf si o viteza de 62,3 km/h, iar in regim de functionare extins, 11.100 kgf si 65,4 km/h. Viteza maxima de exploatare era de 120 km/h.
Locomotiva CS1-002 a fost deja testata timp de doua luni pe tronsonul Moscova-Serpuhov, cu garnituri de pasageri de 1000-1100 t. Pe pante de 87‰, viteza atingea 875 km/h. iar pe teren plat, 108 km/h. Ambele locomotive au fost date in exploatare si au deservit liniile Moscova si Oktiabrskaia pana in 1971.

LOCOMOTIVELE ELECTRICE 41E DE SERIE
Locomotivele CS1 de serie aveau cateva modificari constructive. Astfel, nisiparele noilor locomotive (indice de uzina 41E) erau montate pe caroserie, se schimbase forma ferestrelor, tampoanelor, plugului nivelator, constructia sistemelor de suspensie cu arcuri, amplasamentul angrenajelor dintate etc. Locomotivele electrice erau echipate cu legaturi pentru vagoane si aparatura pentru incalzirea electrica a vagoanelor de pasageri de la linia electrica de contact. In perioada 1959-1960 au fost produse 99 de astfel de locomotive. Initial, au fost date in exploatare pe liniile Moscova-Kursk-Harkov, Moscova-Vladimir si Moscova-Leningrad. Din 1961 au circulat pe relatia Moscova-Riazan, din 1963, pe linia Niprului, iar din 1968, pe linia vest-siberiana. In 1968 s-a decis ca o parte dintre locomotive sa fie reechipate pentru sistem multiplu si sa fie folosite cate doua sectiuni cu patru osii. Locomotivele CS1 au tractat trenuri de pasageri pana la inceputul anilor 1980.

SERIA DE MARE PUTERE
Ultima locomotiva din seria CS1 (nr. 102) a fost echipata experimental cu electromotoare de tractiune mai puternice, AL-48746eT si alimentate pe sistem Škoda. Locomotiva dezvolta, la o ora de functionare, o forta de tractare de 14.300 kgf si o viteza de 70,5 km/h, iar in regim de functionare extins, 11.900 kgf si 74,7 km/h. Viteza nominala era de 140 km/h.
Locomotiva a primit indicele de uzina 29E. Urmatoarele locomotive cu aceste modificari constructive au fost denumite CS3. Alte modificari decat cele susmentionate nu existau fata de CS1. Au ramas identice si masa locomotivei, si aspectul exterior. Seria CS3 a intrat in productie in 1961. S-au produs 87 de unitati (nr. 001-087).
Locomotivele CS3 si-au inceput circulatia pe linia Moscova-Harkov-Ilovaisk. In 1962-1963 au trecut pe linia vest-siberiana. Seria modernizata a fost exploatata ceva mai mult decat CS1, pana spre sfarsitul anilor 1980.

INFORMATII GENERALE
Caroseria CS1 era montata pe doua boghiuri independente, ceea ce ii permitea inscrierea usoara in viraje cu raza mica. Perechile de roti erau fixe, cu actionare individuala. Motoarele de tractiune erau fixate rigid pe sasiurile boghiului. Momentul de rotatie al motorului se transmitea la osia perechilor de roti printr-un ax de torsiune cu cuplaje elastice, cu discuri si angrenaj dintat de transmisie.
Caroseria locomotivei avea doua cabine pentru mecanic, de unde se controla aparatura electromotorului, doua compartimente cu echipamente auxiliare si o firida de inalta tensiune. Pe acoperis se aflau doua pantografe cu patina dubla, cu actionare electropneumatica.
Mecanicul controla electromotoarele de tractiune de la un controler aflat la postul sau. In cazul motoarelor legate in serie, tensiunea de iesire a fiecaruia era de 750 V. Daca erau legate in doua serii paralele a cate doua motoare, tensiunea corespundea celei nominale, de 1500 V.
La demaraj si acceleratie, in seria de motoare de tractiune se declanseaza rezistoare. Doua ventilatoare racesc cu aer motoarele de tractiune si rezistoarele. Aerul comprimat necesar pentru franarea trenului si locomotiva este furnizat de doua compresoare.
Toate legaturile electrice au protectie la scurtcircuit, suprasarcina si supratensiune.

DATE-CHEIE
Darea in exploatare1957
ProducatorUzina Skoda (V. I. Lenin), Plzeň, Cehoslovacia
Numarul de locomotive construite102
Formula de distributie a osiilor20-20
Puterea in regim orar a EMT(4) 2340 kW
Puterea continua a EMT(4) 2030 kW
Viteza nominala120 km/h
Masa nominala85.000 kg
Lungime totala17.080 mm
Inaltime cu pantograful ridicat6900 mm

Lasă un răspuns