Locomotiva KF tip 2-4-2
Prima cale ferata din China a fost construita in 1876, in provincia Jiangsu, din Est. A fost inchisa, cu toate acestea, dupa doar o luna, din cauza protestelor populatiei. Daca tinem seama de experienta primei tentative de utilizare a unei cai ferate si de nivelul slab de dezvoltare economica al tarii, nu ne va mira ca nici in 1930, cand transportul feroviar era un lucru obisnuit in toata lumea, in China existau doar 16000 km de cai ferate, iar industria era, practic, inexistenta.
GREA, DAR PUTERNICA
Printre putinele magistrale care legau regiunile miniere de porturi era si calea ferata Canton-Hunkou. Special pentru aceasta cale ferata, inginerul Kenneth Cantlie a proiectat locomotiva KF, cu formula de distributie a osiilor 2-4-2. Pantele abrupte si traseul sinuos au definit caracteristicile motorului, care trebuia sa corespunda unor specificatii tehnice stricte cu privire la puterea de tractare si sa asigure nu doar transportul pe acest traseu dificil, ci si o viteza ridicata de deplasare. Cantlie, consultant tehnic al Ministerului Transporturilor din Marea Britanie in perioada 1931-1938, nu se temea de geutati si a creat o locomotiva de exceptie, care urma sa devina una dintre cele mai bune din China. Ea era echipata cu cele mai moderne solutii tehnice, cum ar fi alimentatorul mecanic pentru carbune. Niciun fochist nu ar fi reusit sa alimenteze cazanul cu cantitatea de carbune enorma necesara pentru aceasta locomotiva (cca. 3,8 t/h). Inca o caracteristica exceptionala a acestei locomotive (dar nu la toate modelele) era motorul auxiliar amplasat pe primul boghiu al tenderului, cu ajutorul caruia masa pe rotile libere a crescut cu 3478 kg, ajungand la 14.923 kg, cu mult peste valoarea ceruta lui Cantlie, de 14.515 kh.
LOCOMOTIVA IN CONTUL REPARATIILOR DE RAZBOI
Locomotiva este strans legata de istoria Chinei. Proiectarea si constructia ei a fost finantata in contul reparatiilor de razboi, platite de autoritatile chineze puterilor occidentale pentru daunele aduse acestora din urma pe teritoriul Chinei in timpul Rascoalei Boxerilor. Aceste organizatii secrete se compuneau in principal din meseriasi si tarani, care asasinau misionari si ambasadori straini in semn de protest fata de imixtiunea occidentala din ce in ce mai accentuata in viaata Chinei.
In perioada razboiului cu Japonia si a celui de-al Doilea Razboi Mondial, autoritatile au intreprins toate masurile necesare pentru ca locomotivele KF sa nu cada in mainile japonezilor si sa nu impartaseasca trista soarta a infrastructurii feroviare. Astfel, in cel de-al Doilea Razboi Mondial s-au pierdut doar 7 din cele 24 de locomotive existente. Desi s-a trecut la locomotivele Diesel, multe dintre locomotivele KF au continuat sa circule pe linii secundare pana la inceputul anilor 1980.
LOCOMOTIVELE DE IMPORT
Dezvoltarea transportului feroviar a inceput in China abia in ultimul sfert al secolului XIX si se baza in principal pe importuri, nu pe productia interna de echipamente si elemente de infrastructura. Locomotivele KF nu au fost o exceptie, deoarece toate cele 24 de locomotive au fost produse de Vulcan Foundry, Lancashire, Marea Britanie. Locomotiva construita a depasit toate asteptarile si a corespuns exceptional tuturor specificatiilor tehnice obligatorii, datorate atat reliefului dificil al regiunii, cat si distantei lungi de parcurs.
Denumirea actuala a locomotivei a fost data dupa multi ani de la data fabricatiei, in perioada comunista, cand au primit si numerotarea noua, de la 1 la 24. Locomotiva nr. 7 este expusa acum la Muzeul National Feroviar Britanic din York.
MARILE PUTERI SI EXPANSIUNEA FEROVIARA
Astfel, cu exceptia tarilor industrializate, constructia primelor cai ferate s-au facut cu locomotive si echipamente importate din Marea Britanie. Cand, in 1853, s-a deschis prima linie de cale ferata in Industan, pe sinele ei circula o locomotiva britanica Vulcan, tip 1-2-0, fabricata in Newton-le-Willows. Calea ferata din statul malaezian Perak, data in exploatare in 1886, era deservita de o locomotiva seria T, tip 0-3-0, produsa tot de o companie britanica, Ransomes & Rapier. Influenta britanica din Japonia a inceput de la constructia, in 1872, a primei cai ferate, iar la cativa ani dupa inaugurarea ei, institutiile coloniale erau deja raspandite in toate insulele arhipelagului.
Alte exemple asemanatoare le constituie tarile din Africa sau America de Sud. Calea ferata sud-africana a fost inaugurata de renumita locomotiva Natal, fabricata in Leeds. Prima locomotiva din Uganda (seria T, tip 1-2-0) a fost construita in Scotia si era deja folosita pe caile ferate din India.
In alte zone, proiectarea si constructia de cai ferate au fost realizate de alte tari. Astfel, in Algeria, prima cale ferata a fost construita de colonistii francezi. Influenta Statelor Unite s-a raspandit pe intregul continent american: Uzinele Baldwin au furnizat, in 1854, primele locomotive folosite in Brazilia si Mexic.
DATA-CHEIE | |
---|---|
Darea in exploatare | 1935 |
Constructor | Kenneth Cantlie |
Fabricant | Vulcan Foundry, Lancashire, Marea Britanie |
Comanditar | Ministerul Cailor Ferate, China |
Capacitate de tractare | 16.380 kg |
Sarcina pe osie | 17,5 t |
Cilindree | (2) 540 x 750 mm |
Aria de incalzire a cazanului | 278 m² |
Supraincalzitor | 100 m² |
Presiunea aburului | 15,5 kgf/cm² |
Combustibil | 12 t |
Apa | 30 m3 |
Masa pe rotile libere | 68.040 kg |
Masa totala | 195.955 kg |
Lungime totala | 28.410 mm |