Locomotive Istorice

Locomotiva Mataro 1-1-1

Locomotivele Mataro construite cu o singura osie motrice, dupa modelul constructiv tipic pentru inceputul constructiei de masini feroviare, erau produse in Anglia, la uzina Jones and Potts, la comanda recent infiintatei companii feroviare Barcelona-Mataro. Celelalte trei locomotive erau denumite Barcelona, Catalonia si Besos, creandu-se astfel traditia de a numi locomotivele dupa orasele, raurile si regiunile in care erau exploatate.

OMONIMUL UNUI ORAS SPANIOL
Mataro era o locomotiva cu formula de dispunere a osiilor 1-1-1, o singura osie motrice si roti cu diametru mare. Cei doi cilindri externi erau inclinati fata de planul sinelor, conform unei scheme constructive populare in epoca. Cabina era fara plafon, fapt facea activitatea mecanicului mai complicata. Pretul locomotivei, impreuna cu tenderul, era de 2200 de lire. Pe langa cele patru locomotive construite de Jones de Potts, Wright a mai produs 62 de vagoane de pasageri, 2 necompartimentate, 30 de marfa si 2 de tip platforma, in valoare totala de 20.000 de lire. In aceasta etapa timpurie din punct de vedere tehnologic, s-a decis construirea unei cai ferate cu ecartament mai lat decat in restul Europei, asa-numitul ecartament liberic, de 1667 mm (6 picioare castiliene). Aceasta decizie a permis montarea pe locomotive de cazane cu diametru mai mare si cresterea puterii fara a mari substantial lungimea lor. In caz contrar, ar fi fost necesar sa se construiasca tronsoane curbe, cu raza mai mare.

PRIMUL TRONSON DIN PIRINEI
La 28 octombrie 1848 a fost inaugurata calea ferata Barcelona-Mataro, in urma activitatii derulate de o companie feroviara inregistrata in iunie 1845, cu un capital initial de 5 milioane de pesetas. Specificatiile tehnice pentru constructia caii ferate si a materialului circulant au fost elaborate de specialisti britanici.
Locomotiva Mataro reprezinta unul dintre cei patru pioneri ai transportului feroviar din Peninsula Iberica. Ea a fost prima din serie, iar numele si l-a primit in onoarea unuia din punctele-terminus ale traseului sau. Garile intermediare de pe acest traseu erau Badalona, Montgat, El Masnou, Premlà de Mar si Vlassar de Mar.
Desi a fost prima cale ferata din Peninsula Iberica, Barcelona-Mataro nu a fost prima din Imperiul Spaniol, deoarece exista inca din 1837 o cale ferata in Cuba, la vremea respectiva parte a imperiului, intre Garcia si Bejucal, parte din tronsonul Havana-Güines, finalizat in 1838.

ORIGINALUL SI COPIA
Locomotivele de tip 1-1-1, cu o singura osie motrice si una portanta, sunt tipice pentru inceputul dezvoltarii transportului feroviar. In Rusia, de exemplu, au circulat astfel de locomotive pe calea ferata spre Țarskoe Selo de la inaugurarea ei in 1836. Dupa scoaterea din exploatare, locomotiva Mataro a fost folosita stationar, ca motor pentru generatorul electric al centralei electrice care asigura iluminatul Barcelonei. Mai apoi, in 1876, a fost montata pe un piedestal in forma de pod in arcada, ca exponat in cadrul expozitiei de la universitatea din Barcelona. La demontarea exponatului, locomotiva a cazut, a inregistrat avarii grave si a fost casata.
In 1948, pentru a sarbatori un secol de la inaugurarea primei cai ferate spaniole, reteaua nationala spaniola de cai ferate (RENFE) i-a comandat societatii La Maquinista Terrestre y Maritima constructia unei copii exacte a locomotivei Mataro, conform specificatiilor detaliate. Aceasta copie-vedeta este in stare de functionare si in ziua de azi.

CLASIFICAREA NUMERICA A LOCOMOTIVELOR CU ABUR
Clasificarea locomotivelor se face dupa tipul si numarul de osii sau roti, iar notarea numerica a acestor date furnizeaza o scurta descriere a caracteristicilor locomotivei. Aceasta clasificare variaza de la o tara la alta. Clasificarea de tip german, francez, spaniol sau rusesc tine seama de numarul de osii, iar cea de tip anglo-saxon, de numarul de roti. In ambele cazuri, prima cifra inseamna numarul de osii/roti frontale (directoare), a doua, numarul de osii/roti motrice, iar a treia, numarul de osii/roti din spate (portante).
De exemplu, locomotiva The American, prezentata aici, are formula de distributie a osiilor 2-2-0, iar a rotilor, 4-4-0. Osiile directoare (primul numar din formula de distributie a osiilor) sunt aplasate in fata si servesc la ameliorarea parcurgerii curbelor. Constructiv, este un boghiu cu osie simpla sau dubla, cu rotire libera fata de sasiul principal al locomotivei.
Osiile motrice paralele (al doilea numar) se afla sub cazan, legate mecanic intre ele cu biele speciale, si asigura tractiunea.
Acestea sunt rotile cu diametrul cel mai mare ale locomotivei si, cu cat este mai puternica locomotiva, cu atat e mai mare numarul de osii paralele cu care este echipata. Osiile portante (al treilea numar din formula de distributie a osiilor) se afla in spate, paralele cu cele din fata lor. Sunt utilizate pentru repartizarea sarcinii pe sine si, totodata, pentru reducerea sarcinii pe osiile motrice pana la valoarea admisa. Nu se folosesc la toate locomotivele cu abur, ci doar la cele cu cazan desfasurat. Diametrul rotilor de pe aceasta osie este cu mult mai mic decat cel al rotilor de pe osiile paralele.

DATE-CHEIE
Darea in exploatare1948
ProducatorJones and Potts, Marea Britanie
ComanditarCompania feroviara Barcelona-Madrid
Viteza maxima70 km/h
Capacitatea de tractare2320 kg
Combustibil abur-carbune
Diametrul cilindrilor(2) 350 mm
Cursa cilindrilor500 mm
Diametrul rotilor portante1.750 mm
Franafus (actionata din tender)
Masa totala24.000 kg

Lasă un răspuns