Locomotiva Northumbrian
Calea ferata Liverpool-Manchester (L&MR), Marea Britanie, 1830
Aceasta locomotiva a fost martora primului accident feroviar fatal. A participat la incercarea de salvare si s-a acoperit de glorie.
UN RECORD TRIST
In ziua inaugurarii primei caii ferate de pasageri intre Liverpool si Manchester, la 15 septembrie 1830, locomotiva The Rocket l-a ucis pe parlamentarul William Huskisson. Iata ce s-a intamplat: din Liverpool au plecat cu surle si trambite opt locomotive, toate fabricate de uzina Stephenson special pentru aceasta linie. Prima a fost Northumbrian, condusa de George Stepehenson. Cu ea calatoreau membri ai guvernului, printre care si William Huskisson, care sustinuse activ in parlament constructia caii ferate. Era urmata de Phoenix si Northstar, conduse de cei doi Robert, fratele si fiul lui Stephenson. Urmau Rocket, Lance, Comet, Arrow si Meteor. Dupa 30 km, Northumbrian s-a oprit in gara Parkside pentru a-si completa rezervele de apa. Pasagerii au coborat din tren si se plimbau pe calea ferata. In acest timp, se apropia de gara, la viteza de circulatie, locomotiva Rocket. Huskisson a urcat pe scara vagonului, dar si-a pierdut echilibrul si a cazut direct sub rotile trenului. I-a fost zdrobit complet piciorul. Accidentatul a fost urcat in Northumbrian, iar Stephenson a pornit spre Eccles, cel mai apropiat oras unde puteau obtine asistenta medicala. In aceasta cursa, ajungand la 58 km/h, Northumbrian a depasit recordul stabilit de Rocket cu un an inainte, la testele de la Rainhill, de 46 km/h. Lui Huskisson i s-a acordat asistenta medicala dupa o jumate de ora, dar a decedat spre seara. Aceasta intamplare tragica i-a adus gloria locomotivei Northumbrian si, oricat de ciudat ar parea, a fost o buna reclama pentru noul mijloc de transport.
SORA MAI MICA A LOCOMOTIVEI THE ROCHET
Northumbrian a fost rezultatul activitatii lui George Stephenson, denumit parintele locomotivelor, datorita nenumaratelor sale inovatii din domeniu. Locomotiva aceasta a avut un rol esential in istoria transportului feroviar. Este neindielnic ca Northumbrian beneficia deja de toate solutiile tehnice fundamentale proprii epocii locomotivelor cu abur. Northumbrian beneficia si de majoritatea solutiilor constructive reusite, aplicate initial locomotivei The Rocket.
Astfel, era echipata cu cazan multitubular, care permitea cresterea rapida a ratei de evaporare si o marire substantiala a puterii calorifice fata de cazanul monotubular. In plus, locomotiva era dotata cu un injector de abur, care actiona ca un regulator al puterii calorifice a cazanului, datorita calitatii aburului produs. Dintre inovatii, merita mentionate cazanul si colectorul de fum. Rezervorul de apa si arzatorul izolat erau conectate in cazan. Colectorul de fum avea rolul de a colecta cazele si funinginea din nenumaratele tevi si de a spori tirajul arzatorului.
Inca o inovatie importanta era reprezentata de cei doi cilindri, impreuna cu amplasamentul acestora. Initial, acestia erau amplasati la exteriorul sasiului si conectati la rotile motrice, unde erau mai accesibili, dar produceau balans in mers. Era nevoie sa fie rigidizat sasiul principal, iar cilindrii sa fie mutati in fata, la unghiul cel mai mic posibil fata de orizontala. In locul unui simplu butoi, Northumbrian era echipat cu un tender adevarat, unde se aflau carburantul si apa necesare pentru functionarea locomotivei.
S-au marit substantial dimensiunile si masa tenderului (7470 kg). Fara tender, locomotiva cantarea 4320 kg.
ROBERT STEPHENSON LOCOMOTIVE WORKS
Parte din istoria cailor ferate nu a fost doar George Stephenson, ci si fiul sau Robert (1803-1859), primul sau asociat si, mai apoi, continuatorul afacerii. Uzina care purta numele fiului celui mai mic al lui Stephenson a fost infiintata cu sprijinul financiar al lui Edward Pease, care i-a comandat lui George Stephenson proiectul caii ferate Stockton-Darlington. Orasul Newcastle, unde se afla uzina, a fost martorul aparitiei primelor locomotive destinate viitoarei cai ferate care urma sa lege orasele Stockton si Darlingston: Locomotion, Black Diamond si Diligence. In aceeasi uzina s-au construit locomotivele cu abur pentru renumita linie Liverpool-Manchester, inclusiv Northumbrian. Familia Stephenson a perfectionat permanent tehnologia si timp de 34 de ani a inregistrat brevete pentru diferite tipuri de locomotive. Au reusit, astfel, sa domine istoria transportului feroviar cu locomotive cu abur.
VICTORIA TRANSPORTULUI FEROVIAR
Inaugurarea liniei Liverpool-Machester a marcat victoria definitiva a noului mijloc de transport. Aceasta a devenit prima cale ferata pentru transport public. Trenurile parcurgeau distanta dintre cele doua orase in medie in 2 ore, calatorie ce dura o zi intreaga cu alte mijloace de transport. Asadar, nu e de mirare succesul enorm inregistrat: la inceput, traporta zilnic pana la 1200 de pasageri, iar dupa un an, numarul crescuse de 10 ori. Din acest moment au inceput constructiile masive de cai ferate si in alte tari. Calea ferata Liverpool-Machester avea doua cai de rulare, pentru pasageri si marfa, depou de locomotive, gari. Pe linie se aflau 63 de poduri, un viaduct, un pasaj subteran si un tunel de 3 km prin munti. Circulatia trenurilor era dirijata de la posturile acarilor, cu stegulete si felinare. In 1834 au aparut primele semnalizatoare stationare, cu discuri care se roteau pe stalpi.
DATE-CHEIE | |
---|---|
Darea in exploatare | 1830 |
Producator | Robert Stephenson, Marea Britanie |
Viteza maxima | 58 km/h |
Capacitate de tractare | 720 kg |
Sarcina pe osie | 2,95 kg |
Cilindree | (2) 280 x 406 mm |
Aria de incalzire a cazanului | 38 m² |
Presiunea aburului | 3,5 kg/cm² |
Suprafata gratarului | 0.75 m² |
Combustibil (cocs) | 1 t |
Apa | 1,8 m3 |
Masa pe rotile libere | 2950 kg |
Masa tenderului | 7470 kg |
Masa totala | 11500 kg |
Lungime totala | 7315 mm |