Locomotive Istorice

Locomotiva Pacific 231

Caile Ferate Romane, 1913

Locomotiva romaneasca Pacific din seria 231 nu seamana intamplator cu cea bavareza S 3/6, intrucat amandoua erau fabricate de uzinele Maffei. Locomotivele acestui producator nu erau preferate doar in Bavaria. Prea putin cunoscuta in Germania, locomotiva romaneasca 231 nu era la fel de eleganta ca S 3/6, dar, in cei 60 de ani de exploatare, a depasit-o cu timp de utilizare, iar cele 90 de exemplare construite sunt uimitoare.

RAPIDA SI IEFTINA

Dupa inaugurarea primei cai ferate, in 1869, Romania a ramas, din punct de vedere tehnologic, inca mult timp ,,in curs de dezvoltare”. La inceputul secolului XX, gratie numeroaselor trenuri expres de lux, care tranzitau Romania, Caile Ferate Romane au recurs, in sfarsit, la trenuri rapide, la standardele central-europene.

Tinand seama de nevoia de viteza, deplasare lina si confort al pasagerilor, pe de o parte, precum si de cea de intretinere facila si continuitate in exploatare, pe de alta, comanditarul roman si inginerii din München au luat cea mai buna decizie: locomotiva Pacific, cu patru cilindri si expansiune simpla a avurului. Adminisa si evacuarea aburului se regla de la un singur corp de supapa pentru fiecare pereche de cilindri dispusi pe ambele laturi ale locomotivei. Din acest motiv au fost suficiente doua controlere in loc de patru, iar locomotiva Pacific 231 a devenit mai ieftina decat una de tip compound.

TOTUL E RELATIV

Din 1913 a inceput livrarea locomotivelor 2201-2240 cu codurile de fabricatie 3365-3384 (1913), 3462-3466 (1914), 3467-3472 (1915) si 3473-3481 (1916). In istoria productiei uzinei din München proximitatea celor trei loturi de mai sus cu loturile de locomotive S 3/6 3644 si 3645 din 1014 e mai degraba intamplatoare. E neobisnuita si licrarea a doar 20 de locomotive in trei ani, dar are o explocatie istorica: Germania a luat parte la Primul Razboi Mondial, iar Maffei a onorat in primul rand comenzile pentru armata. Noile locomotive se evidentiau in cel mai bun mod: in cursele de testare au ajuns la viteze de pana la 126 km/h. Aceasta nu era o raritate in Germania, in epoca respectiva, dar, pentru niste cai ferate care nu beneficiasera inca de locomotive cu viteze mai mari de 100 km/h, faptul era senzational.

50 DE EXEMPLARE INVINGATOARE

La 1 Mai 1916, la Predeal, gara cu cea mai mare altitudine din Carpati, a avut loc predarea locomotivelor 2222-2235 si 2240, la 8 Mai, a locomotivelor 2238 si 2239 si, in sfarsit, la 20 Mai, a locomotivelor 2236 si 2237. Dupa doar trei luni, la 27 August 1916, Romania intra in Razboi cu Imperiul Austro-Ungar si aliatii sai. Toate punctele de control al trecerii frontierelor au fost inchise, iar podurile strategice au fost aruncate in aer de ambele parti.

Puterile entrale au ocupat, totusi, o mare parte din teritoriul Romaniei, dar, la sfarsitul razboiului, tara a fost considerata una din cele invingatoare: prin tratatul de la Versailles, care recunostea si proclamatiile de unire ale Transilvaniei si Basarabiei, teritoriul tarii s-a dublat, iar pentru caile ferate aferente noilor teritorii s-au comandat inca 50 de locomotive Pacific, cu performante deja confirmate. Aceste comenzi pentru export au fost foarte importante pentru piata mucii si cea valutara din Germania infranta.

SUPRAVETUITOARE PANA IN SECOLUL XXI

Caile Ferate Romane, in plona dezvoltare, au trecut la sistemul francez de numerotare, in care seria materialului rulant includea si dispunerea osiilor. De aceea, din 1922, statistica se prezinta astfel: 231 001-060 – Maffei 5426-5445, 231 061- 090 – Henschel 18 996-19 024. Totusi, aceste denumiri nu au fost folosite niciodata de entuziastii cailor ferate. Singurul nume pe care la purtat intodeauna unica serie de locomotive cu patru cilindri din Romania a fost Pacific.

Despre ele se poate vorbi mult. Desi in anii ’30 s-au construt sub licenta austriaca 79 de locomotive de mare viteza cu dispunere 1’D2′ a osiilor, singura locomotiva folosita pentru trenurile expres inaintea locomotivelor electrice si Deasel a ramas tot Pacific. Casarea acestor locomotive a inceput abia in 1969, cand uzura materiala a osiilor bracate frontale a devenit din ce in ce mai ingrijoratoare. Ultima cursa efectuata de o locomotiva Pacific a avut loc in Ianuarie 1975. Cateva au fost pastrate in depouri, ca rezerve. Una din ele, 231 065, a fost restaurata in secolul XXI pentru curse speciale.

ROMANTISMUL VITEZEI SI DRUMULUI

Modelul 231, puternic, fiabil, precis, rapid si invaluit in aburi si-a gasit de mult locul in arta. In 1923, compozitorul franco-elvetian Arthur Honegger a compus Miscarea Simfonica nr. 1, denumita ,,Pacific 231″. In unul din interviurile acordate, compozitorul afirma: ,,Mi-au placut intotdeauna locomotivele, pentru mine sunt fiinte vii si-mi sunt la fel de dragi cum le sunt altora femeile ori caii. In ,,Pacific” … am incercat sa redau prin mijloace muzicale impresiile vizuale si placerea fizica a vitezei… starea pe care mi-o da un tren de 300 de tone care zboara in noapte la 120 km/h”. Cand lucrarea a fost prezentata in Franta, Honegger a fost tina unei avalanse de critici. L-au numit ,,mecanic muzician”, l-au reprezentat in caricatori cu uniforma de mecanic si cu o pompa de gresare in mana. Totusi, in timp, aceasta lucrare nemaiintalnit de originala si-a ocupat locul meritat in programele concertelor.

In 1931, Mihail Țehanovski a filmat un scurt-metraj cu acelasi nume. Prin montaj si incadrare, regizorul a reusit sa obtina o imbinare ritmica a imaginii si muzicii. In 1949, Jean Mitry a fimat si el un scurt-metraj cu acelasi titlu.

Cantaretul si dirijorul francez Raphaël Pichon si-a intitulat albumul din 2010 ,,Pacific 231″. Aceasta nu e de mirare, cand drama si romantismul, despartirile si intalnirile din calatorii sunt atat de caracteristicie pentru opera sa. Doar ca acum indragostitii se despart in aeroporturi, in loc sa se desparta, ca odinioara, pe peron. Primul single de pe album se numeste ,,Terminal 2B”. ,,Iti trimit milionul de sarutari ale gurii mele…/Iti trimit gandurile ce trec fara oprire…/Iti trimit inima mea…/Voi fi maine la Roissy, terminalul 2B, la 5:50 fix”.

DATE CHEIE
Darea in exploatare1916
ComanditarCaile Ferate Romane
ProducatorMaffei, München
Diametrul rotilor directoare1855 mm
Sarcina pe osie16 t
Presiunea cazanului13 bar
Suprafata gratarului254,5 m²
Diametrul cilindrului (4) 420 mm
Cursa pistonului(2) 420 mm si (2) 650 mm

One thought on “Locomotiva Pacific 231

Lasă un răspuns