Locomotive Istorice

Locomotiva RA 500 2-3-0

Rete Adriatica (RA), Italia, 1900

Giuseppe Zara, inginer al companiei feroviare italiene Rete Adriatica (RA), a inventat aceasta locomotiva ,,pe dos”, cu postul mecanicului amplasat in fata. Constructorul a amplasat arzatorul si cilindrii invers pe sasiu, incalcand traditia de amplasare practicata pana atunci.

LOCOMOTIVA ,,PE DOS”

Pe langa o vizibilitate mai buna a mecanicului, acest amplasament prezenta inca un avantaj important: cosul de fum se afla la distanta de cabina mecanicului, in spate. Astfel, a crescut nivelul de siguranta si s-a redus disconfortul produs de fum si aburi in cabina, de exemplu, la trecerea prin tuneluri.

Constructia locomotivei italiene RA 500 a constituit o ruptura fata de experienta de 80 de ani in materie de traditie si constructie de locomotive de la inceputurile transportului feroviar, precum si de primele modele de la inceputul secolului XIX, ca Sans-Pareil si Rocket. Aceasta locomotiva a inaugurat secolul XX, schimband in mod esential nu doar dispunerea angrenajelor si, prin urmare, aspectul exterior, ci si modelul constructiv, existent de un secol.

Solutiile tehnice importante folosite pentru RA s-au adoptat ulterior si pentru alte locomotive fabricate in diverse tari.

Locomotiva a fost construita in 1900 la uzinele Borsig din Berlin si a fost prezentata la Expozitia Universala de la Paris. Locomotiva RA 500 tracta o garnitura de 130 t la o viteza de 126 km/h.

Multumita de rezultatele testelor, Rete Adriatica (RA) a comandat la uzinele Borsig inca o serie de astfel de locomotive. Au fost exploatate in Italia pana la inceputul anilor ’40, cu toate ca aspectul lor s-a modificat in ultimii ani de exploatare, in urma modernizarilor.

INOVATIA INGINERULUI ZARA

Tenterul, care a aparut, in principal, din nevoia de a transporta apa si combustibilul avea, in aceasta situatie, doar rolul de rezervor de apa. Carbunele era amplasat aproape de cazan, aflat nu intre rotile motrice, ca la majoritatea locomotivelor, ci in spatele boghiului. Schimbarile aduse de Zara nu s-au limitat doar la atat: si cei patru cilindri ai locomotivei compound cu abur erau dispusi diferit.

Doi cilindri cu inalta presiune se aflau unul sub altul pe o latura a locomotivei, iar doi, cu presiune joasa, pe cealalta. Toti cei patru cilindri actionau asupra arborelul de transmisie. Articulatiile rotilor motoare au fost amplasate in unghi de 90° fata de partea opusa. Fiecare pereche de cilindri a fost dispusa in unghi de 90° fata de cea opusa. Acest sistem, elaborat de Plancher, era adoptat pe scara larga in Italia, dar avea un neajuns: locomotiva nu se putea misca, daca pistonul cilindrului de inalta presiune era oprit la punctul mort. Deplasarea era facilitata de utilizarea supapelor cu frictiune, care introduceau abur in cilindri de joaca presiune, printr-o fanta mica. Acest sistem, utilizat la locomotiva italiana RA 500, a fost conceput de R. M. Deeley pentru caile ferate Midland din Marea Britanie, favorizand, astfel, raspandirea pe scara larga a sistemului compound.

Distributia aburului se facea prin mecanism Walschaerts, inventat in 1884 si utilizat, practic, pana la finele epocii locomotivelor cu abur.

LUMEA FEROVIARA LA GRANITA DINTRE VEACURI

Daca la inceputurile transportului feroviar de pasageri, acesta se adresa inevitabil elitelor, din cauza ofertei limitate, la sfarsitul secolului XIX situatia era diferita. Pasagerul feroviar a devenit baza succesului si trenurile au inceput sa fie echipate cu alte elemente, in afara de cele functionale, destinate exclusiv confortului calatorilor. Pentru prima data se atrage atentia la locuri confortabile sau cu vizibilitate buna in garniturile pentru distante lungi, astfel incat calatoriile cu trenul au inceput sa semene mai degraba cu turismul contemporan, decat cu calatoriile din secolul XIX.

Interioarele semanau mai degraba cu saloane luxoase din resedinte de moda veche, decat cu mijloace de transport. Unul din cele mai bune exemple ale acestui lux il constituie decoratiunile interioare ale vagonului de dormit Pullman de la sfarsitul secolului XIX. Grija fata de pasageri reiesea si din ambianta vagoanelor-restaurant: uniforme scumpe si personal amabil personalului, meniu bogat si game variate de vinuri. Lakeshore Limited, trenul companiei New York Central Railroad, avea si un serviciu de informatii bursiere (Wall Street), informatii care se actualizau in fiecare gara in care se oprea trenul.

DATE-CHEIE
Darea in exploatare1900
ConstructorGiuseppe Zara
ProducatorRete Adriatica (RA)
Sarcina pe osie14.740 kg
Cilindreeinalta presiune (2) 370 x 650 mm
joasa presiune (2) 580 x 659 mm
Diametrul rotilor motrice1920 mm
Aria de incalzire a cazanului166,6 m²
Supraincalzitoradaugat ulterior
Presiunea aburului14 kg/cm²
Suprafata gratarului3 m²
Combustibil (carbune)4 t
Apa15 m3
Masa pe rotile libere44.450 kg
Masa totala100.250 kg
Lungime totala24.135 mm
Mecanismul de distributie a aburului situat pe ambele laturi ale locomotivei asigura distributia aburului in toti cilindrii.

Lasă un răspuns