miercuri , septembrie 23 2020
Locomotiva Royal Hudson tip 2-3-2
Locomotiva Royal Hudson tip 2-3-2

Locomotiva Royal Hudson tip 2-3-2

In 1939, regele George VI si regina Elisabeta au facut o calatorie oficiala cu trenul prin Canada. Trenul era tras de locomotiva 2850, vopsita in albastru si argintiu. Regelui i-au placut atat de mult calatoria si locomotiva, incat i-a acordat titlul de locomotiva regala. Din acel moment, locomotivele de tip H produse de uzina din Montreal au primit numele de Royal Hudson (locomotiva Hudson regala).

NOUA SERIE PRODUSA IN MONTREAL
Pana la cursa istorica din 1939, uzina de locomotive din Montreal, filiala a American Locomotive Company, produsese peste 3600 de exemplare, iar locomotive din seria H-1 au fost produse timp de 8 ani. Acestea trebuiau sa inlocuiasca locomotivele vechi cu abur ale Canadian Pacific Railway. Locomotivele Pacific 2-3-1 utilizate anterior pentru trenurile de pasageri au fost inlocuite treptat cu locomotivele 2-3-2, a caror principala calitate era suprafata gratarului, mai mare cu 20%, gratie compozitiei osiilor motrice. Aceste locomotive au fost produse in 5 loturi: seria cuprinsa H-11 si H-11e, doar 65 de locomotive, numerotate 2800-2864. Locomotivele cu abur Hudson Royal au fost perfectionate si au scapat treptat de neajunsurile primelor modele. Toate erau echipate cu alimentator mecanic pentru carbune, camere de combustie si un supraincalzitor mare. Modelele din primele generatii nu aveau regulator care sa faciliteze demarajul motorului pe boghiul din spate. Acesta a aparut in 1938, odata cu seriile cuprinse intre H-1d si H-1e. Pe cele 3 osii motrice a fost adaugat un motor auxiliar, care pornea automat dupa selectarea vitezei de 32 km/h si asigura un demaraj mai bun.

CEA MAI RAPIDA
Drept rezultat, noile locomotive ale Canadian Pacific Railway au ajuns sa acopere rapid distante mai lungi decat ale predecesoarelor lor. Intr-adevar, in 5 luni, trenul Royal York, care circula pe ruta Toronto-Montreal cu o locomotiva 2-3-2, a transformat Canadian Pacific Railway in cea mai rapida cale ferata din lume, doborand recordul altui tren istoric, britanicul Cheltenham Flyer. Acesta din urma si-a recucerit recordul dupa o vreme, depasind viteza medie de 11 km/h a Rolay York pe distanta de 200km intre Montreal si West Smith.
In 1937 s-a schimbat aspectul extern al locomotivei, aparand scutul aerodinamic, care o infrumuseta. Ultimul lot de locomotve a fost construit in 1940 pentru linia Vancouver-Revelstoke in British Columbia.
Aici nu s-a mai folosit carbune pe post de carburant. Apoi, Canadian Pacific Railway a incetat sa mai cumpere locomotive cu abur, desi trecerea la locomotivele Diesel s-a facut, pe alte linii, abia din 1956. Ultimele locomotive Royal Hudson au fost scoase din exploatare la mijlocul anilor 1960, fiind lcoomotvele cu abur cu cea mai de succes cariera de pe sinele companiei canadiene.

O LONGEVITATE REGALA
Cateva dintre locomotivele Royal Hudson s-au mai folosit pentru trenuri turistice pana la finele sec. XX. Cea mai indelungata exploatare a avut-o locomotiva 2860 din British Columbia, in vestul Canadei. Inca mai este expusa in gara din Squamish. Alte locomotive din aceasta serie pot fi vazute in muzee, cum ar fi, de exemplu, Muzeul Feroviar Canadian din Quebec sau Muzeul National al Stiintei si Tehnicii din Ottawa.

NUMARUL 2850
Muzeul Feroviar Canadian, unde este expusa locomotiva Royal Hudson 2850, se afla in oraselul Saint-Constant, nu departe de Montreal. El gazduieste un numar mare de locomotive din diverse epoci, care reamintesc trecutul de exceptie al Canadei. De exemply, garnitura de deszapezire cu un imens plug rotativ, vagonul postal cu fanta pentru scrisori, automobilul pe sine pentru medici si chiar si un tren-scoala. Puteti sa urcati in cabina mecanicului, sa va asezati la postul lui si chiar sa trageti de snurul sirenei. Muzeul are o sala dedicata cailor ferate in miniatura, cu o multime de sine, garnituri, cladiri, tuneluri, viaducte si multe altele.

About Vyorel

Check Also

Locomotiva electrica S 1-D0-1

Locomotiva electrica S 1-D0-1

Statele Unite ale Americii nu s-au evidentiat niciodata prin vreo inclinatie deosebita spre tractiunea electrica …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *