miercuri , septembrie 23 2020

Locomotiva seria 25 tip 2-4-2

Evident, nevoia e mama inovatiei. Constructia caii ferate prin enormul desert Karoo, care se intinde intre Cape Town si Pretoria, a condus la solutii tehnice originale.

O SOLUTIE INDRAZNEATA
O mare problema a reprezentat-o circulatia trenurilor prin intinsul desert, unde era imposibil sa se gaseasca apa, esentiala pentru motorul cu abur. Pe langa ca linia a fost construita si data in exploatare abia in 1903, a mai necesitat si cheltuieli suplimentare. Trenurile includeau vagoane-cisterna, iar de-a lungul liniei se forasera puturi echipate cu pompe de apa si alte echipamente scumpe. Evident ca, in astfel de conditii, Caile Ferate Sud-Africane (SAR) au comandat locomotive cu abur echipate cu instalatii de condensare. Principala caracteristica a acestora era reutilizarea aburului condensat cu ajutorul unui mecanism complex. Solutia aleasa de companie a fost una foarte indrazneata, deoarece toate incercarile de a construi locomotive cu condensator se dovedisera futile. Totusi, succesul a fost deplin: SAR a exploatat, pentru prima data in lume, locomotive masive cu condensator de apa. Acestea circulau pana la 1100 km fara realimentare.

PRODUSELE HENSCHEL
Pentru primul model experimental, seria 20 cu formula de distributie a osiilor 1-5-1, stramosul locomotivelor cu condensator, a fost ales concernul constructor de masini Henschel. Infiintat in 1917, acesta avea o experienta de peste un secol in proiectarea de motoare cu abur, iar specialistii lui cercetasera timp de cativa ani folosirea motoarelor cu condensator de apa in transportul feroviar. Desi prototipul construit de ei nu a circulat pe caile ferate sud-africane, acesta prezenta deja caracteristicile tehnice si estetice, care aveau sa defineasca seria 25.
Locomotiva se evidentia prin lungimea mare, datorata tenderului lung, echipat cu instalatia de condensare.
In plus, in urma eforturilor de a asigura un cazan cat mai mare, a ramas foarte putin spatiu pentru arzator si colectorul de abur.
Caile ferate sud-africane au achizitionat, in total 90 de locomotive cu condensator de apa. Concernul Henschel a furnizat doar primele exemplare. Restul locomotivelor a fost produs de North British Locomotive Company din Glasgow, care exporta tehnica feroviara in majoritatea tarilor din America Latina si Africa. Caile ferate sud-africane au achizitionat si 50 de locomotive 25NC fara instalatie de condensare. Majoritatea acestora a fost furnizata tot de Henschel.

VIATA FARA ABUR
Pe langa condensator, locomotiva de serie 25 era echipata cu toate inovatiile epocii. De exemplu, avea rulmenti cu role sau sasiu principal cu cilindri incorporati. Condensatorul permitea reducerea cu pana la 85% a consumului de apa, extrem de importanta pentru liniile sud-africane, care parcurgeau intinderi desertice. Odata cu trecerea la tractiune Diesel, in anii 1970, locomotivele cu condensator au devenit inutile, majoritatea fiind transformate in locomotive Diesel obisnuite. Aceste locomotive de exceptie, cu o lungime totala de 30 m tracteaza acum legendarul Blue Train si o serie de garnituri de marfa.
In amintirea acestui grandios succes, Caile Ferate Sud-Africane au pastrat o locomotiva din seria 25. Mai sunt in circulatie locomotive 25NC (fara condensator). In anii 1970 au fost reconstruite mai intai 50 de locomotive, iar apoi restul de 89. Acestea nu mai circula pe renumitul traseu Trans-Karoo, ci se folosesc, de exemplu, pe liniile care leaga Beaconsfield de Aar, Bloemfontein sau Warrenton.

LINIILE SUD-AFRICANE
SAR are cea mai extinsa si dezvoltata retea feroviara din Africa. Aceasta leaga intre ele toate orasele importante. In zonele Witwatersrand, Pretoria, Durban si Cape Town circulatia trenurilor suburbane este foarte activa. Desigur, liniile sunt electrificate doar in Cape Town. Preturile biletelor sunt mici.
Trenurile de pasageri au mai multe tipuri de vagoane: de pasageri necompartimentate, de dormit (cu 4 locuri) si cu cusete (cu 6 locuri). O calatorie cu vagoanele de dormit poate sa un fie mai ieftina, ba chiar, uneori, mai scumpa, decat una cu avionul. Trenurile cu confort marit nu sunt doar substantial mai scumpe, dar au si un mers al trenurilor special: unele circula doar de cateva ori pe an. De exemplu, intre Tswana si Cape Town circula Blue Train si Rrovos Rail.
SAR are in exploatare si una dintre cele mai periculoase linii din lume, intre orasele George si Knysna. Aceasta urmeaza coasta pe pante stancoase, pe o distanta de 67 km.
Cel mai periculos tronson al acesteia este, insa, viaductul Knysna peste Oceanul Indian. Interesant este ca amatorii de senzatii tari circula pe acest tronson cu locomotive cu abur.

About Vyorel

Check Also

Locomotiva electrica S 1-D0-1

Locomotiva electrica S 1-D0-1

Statele Unite ale Americii nu s-au evidentiat niciodata prin vreo inclinatie deosebita spre tractiunea electrica …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *