miercuri , decembrie 2 2020
Locomotiva seria Dª
Locomotiva seria Dª

Locomotiva seria Dª

Aceste locomotive au fost livrate de SUA catre URSS in 1945, in sistem lend-lease. Litera D inseamna Diesel, iar ª denumirea producatorului (ALCO – American Locomotive Company). Initial denumirea includea si numarul 20 (Da20), dar modelul era exact acelasi.

DESTINUL CELOR 68
ALCO furniza sasiul si motorul Diesel, iar echipamentele electrice erau montate de General Electric Company, al carei nume nu este amintit deloc in denumirea locomotivei. In prima jumatate a lui 1945 Uniunea Sovietica a primit 68 de astfel de locomotive (numerele 1-10, 42-49 si 51-70). Acestea erau livrate pe cale maritima, prin porturile Murmansk si Molotov. Doua dintre locomotive (41 si 50) s-au scufundat in timpul transportului.
Din martie 1941, ALCO a inceput sa produca locomotive Diesel RS1 pentru caile ferate din Rock Island. La inceput acestea aveau formula de distributie a osiilor 0-20-0-0-20-0. In anii razboiului locomotivele de acest tip rechizitionate de armata au fost trecute pe boghiuri cu trei osii si trei motoare. Uzina a inceput sa produca locomotive modificate, RSD1, cu formula 0-30-0-0-30-0. O parte dintre acestea au fost livrate CAilor Ferate Transiraniene, o parte Uniunii Sovietice, iar o parte, in Alaska. Erau livrate separat sasiurile principale, cu echipamentul si cabina mecanicului, si boghiurile. Locomotivele erau asamblate in porturile sovietice si transportate in depoul Ramenskoe al liniei Moscova-Riazan pentru finisare. In martie 1945, primul lot de locomotive Dª a fost livrat pentru linia principala a Caii Ferate Așgabat, cu o lungime de 1376 km. Acestea erau deservite de locomotive din seria Eel, iar lucratorii feroviari aveau deja experienta in intretinerea si repararea de locomotive similare. Patru locomotivele Dª au circulat pe Calea Ferata Circulara a Moscovei (numerele 6 – 10, pana la inceputul anilor 1980). Cateva locomotive din aceasta serie au fost folosite pe linia ferata Ordjonikidze, pe tronsonul Gudermes-Cervlennaia-Kizlear-Astrahan.
S-au pastrat pana azi trei locomotive Diesel din seria Dª. Una din ele, nr 9, se afla in Muzeul Transportului Feroviar din gara Șușarî, raionul Pușkin, Sankt Petersburg. In SUA mai exista cateva locomotive RSD1, surorile mai mare ale locomotivelor Dª. Acestea pot fi admirate la Muzeul Feroviar din Dallas.

COPIA SOVIETICA
In 1947, la Uzina de Constructii de Masini de Transport din Harkov, au fost produse primele locomotive Diesel de serie postbelice, TE1, copii ale locomotivelor Dª.
Iata cum s-a intamplat. In 1945, trenul oficial care se indrepta spre conferinta de la Potsdam a ramas pe loc, deoarece a deraiat locomotiva. Aceasta a fost schimbata cu locomotiva Dª nr 27. I.V. Stalin a discutat cu mecanicul, V.I. Lion, care conducea locomotiva, si a decis ca la intoarcere sa fie construite astfel de locomotive in URSS.

SASIUL SI MOTORUL DIESEL
In mijlocul sasiului locomotivelor Dª, construit din doua grinzi longitudinale laminate cu profil special, fixate intre ele cu boiandrugi, se afla locasul pentru motorul Diesel si generatorul de tractiune. Intregul echipament era protejat de carcase cu usite laterale. La capetele grinzilor longitudinale se aflau tampoanele si doua lagare laterale.
Sasiurile fiecarui boghiu constau din doua grinzi longitudinale cu profil patrat, cu o grosime de 107,6 mm, doua traverse turnate si doua grinzi de capat mai usoare. De traversele turnate se fixa grinda longitudinala impreuna cu consola placii centrale a sisiului principal. Suspensiile cu arc de pe fiecare parte a boghiului erau construite sub forma de balansiere peste arbore, cu arcuri spiralate, amplasate in colturile boghiului si resorturi din foi, intre roti, in locasurile din placile laterale.
Locomotiva era echipata cu un motor Diesel in 4 timpi, cu 6 cilindri verticali si turbina. Turatia arborelui putea fi mentinuta la o valoare constanta, indiferent de sarcina motorului, cu un regulator Woordward, prin schimbarea alimentarii cilindrilor cu carburant. Turatia redusa era regulata de mecanic cu ajutorul unui controler care controla supapele electromagnetice ale regulatorului. Motorul Diesel era demarat de la generatorul de tractiune cu functie de electromotor, alimentat de la un acumulator.

FRANELE SI CONEXIUNILE ELECTRICE TED
Locomotiva Diesel Dª era echipata cu 6 electromotoare care puteau fi legate fie in serie, fie in cate doua in paralel, cu grupurile legate in serie intre ele, cu reducerea curentului de excitatie la legaturile in serie. Pe baza legarii in unul din cele doua moduri a electromotoarelor se putea folosi un generator de tractiune cu putere si dimensiuni mai reduse. Trecerea de la legatura in serie la cea in paralel si reducerea curentului de excitatie se efectuau automat, prin intermediul unul releu special, in functie de viteza de deplasare. Franele de tip EL14 permiteau controlul franarii din oricare cabina, in cazul utilizarii a doua locomotive, prin intermediul sistemului cu unitati multiple. Acest tip de frane se folosise deja la locomotivele electrice de serie S. Pe laturile fiecarui boghiu se aflau cate doi cilindri de frana: unul asigura aplicarea presiunii de franare a sabotilor (primul sau al saselea) de frana la o pereche de roti, iar al doilea, la celelalte doua perechi, eliberarea presiunii sabotilor fiind unilaterala.
Pentru alimentarea sistemului de franare si a altor subansambluri cu aer comprimat, locomotiva folosea un compresor 3CD cu trei cilindri, in doua trepte, cu o cursa a pistonului de 142,9 mm. Acesta era conectat la generatorul de tractiune si, la o turatie a arborelui de 740 RPM, avea un debit de iesire de 6,5 m3/min, la o presiune a aerului de 9,8 kgf/cm². Rotorului ventilatorului de racire a celor 21 de sectiuni pentru apa si 5 pentru ulei ale radiatorului era actionat de la curea sau prin mecanism de roti dintate de arborele motorului Diesel, iar ventilatoarele electromotoarelor de tractiune, de la arborii motorului Diesel si generatorului de tractiune. Acumulatorul cu acid, compus din 32 de elementi cu plumb, asigura o tensiune de 32 V si un curent de 360 Ah.

About Vyorel

Check Also

Locomotiva electrica 13 2-C0-2

Locomotiva electrica 13 2-C0-2

Odata cu aparitia locomotivelor cu motoare Diesel, companiile feroviare britanice au optat pentru acestea si …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *