vineri , decembrie 4 2020
Locomotiva seria V tip 2-2-0
Locomotiva seria V tip 2-2-0

Locomotiva seria V tip 2-2-0

Locomotivele din seria V au circulat aproape 30 de ani si au reprezentat unul din simbolurile Great Northern Railway, ale care sine nu se impiedicau cu granita intre Irlanda de Nord si Irlanda Republicana.

O SUTA DE ANI PE INSULA
Istoria cailor ferate irlandeze a inceput in 1834, cand s-a inaugurat linia Dublin-Kingston. In ciuda faptului ca a inceput devreme si a efortului depus de mari ingineri, ca George Stephenson si Isambard Kingdom Brumel, dezvoltarea retelei feroviare irlandeze a fost mai lenta decat in Anglia. A ajuns la apogeu abia in anii 1920. In acel moment, caile ferate irlandeze atinsesera 5600km. Interesant e ca lungimea totala s-a redus la o treime in ziua de azi. Una din cele mai puternice companii ale vremii era Great Northern Railway. Aceasta a fost infiintata in 1877 prin unirea mai multor firme. Ei ii apartineau magistralele feroviare, care legau orasele Dublin, Belfast si Londonderry.
Multi timp, din cauza problemelor viaductului din Boyne, trenurile din Dublin si Belfast care il parcurgeau erau limitate atat din punctul de vedere al greutatii, cat si din cel al vitezei. La inceputul anilor 1930 s-au efectuat lucrari de consolidare a viaductului. Aceasta reconstructie a dat startul exploatarii unor locomotive care circulau cu viteze nemaiintalnite inainte pe insula.

VITEZA CRESTE SI SCADE
Expresul cu locomotiva de serie V parcurgea cei 87 km intre Dublin si Dundalk in 54 de minute, iar expresul Dublin-Belfast, cu mai multe opriri in garile intermediare si pentru controlul de frontiera, parcurgea cei 291 km dintre cele doua orase in 148 de minute. In curand, vitezele urmau sa scada. In 1933, din cauza crizei, deoarece se faceau economii de energie prin orice mijloace, s-a redus si viteza trenurilor.

LOCOMOTIVELE COMPOUND: O ABORDARE NUANTATA
Cele cinci locomotive compound aveau cate trei cilindri: unul extern, de inalta presiune si doi interni, de joasa presiune. Cei de joasa presiune erau echipati cu pistoane echilibrate plane, care mai apoi au fost inlocuite cu pistoane cilindrice de acelasi tip ca pistonul cilindrului de inalta presiune.
Toate cele cinci locomotive de serie V erau echipate cu mecanism de distributie a aburului Stephenson. In 1948, la locomotivele din seria VS, foarte putin diferite tehnic de cele dinainte, acesta a fost inlocuit cu mecanism Walschaerts.

DRUM-MUZEU-DRUM
Dintre cele cinci locomotive V, nr. 85, Merlin, a circulat si dupa sfarsitul Great Northern Railway, fiind scoasa din uz in 1958. Odata cu trecerea la locomotive Diesel, locomotiva cu abur a fost legata de o garnitura auxiliara, iar mai tarziu a fost expusa la Muzeul National al Transporturilor din Belfast. Intre 1977 si 1982, Railway Preservation Society of Ireland (Societatea Irlandeza pentru Conservarea Cailor Ferate) a restaurat o locomotiva, iar din 1986, aceasta tracteaza trenuri turistice.

PE RUTA ISTORICA
Ruta pe care circula inainte expresul cu locomotiva de serie C, Dublin-Belfast, este deservita acum de trenul Entreprise. Aceasta este singura ruta internationala. Pe insula activeaza doua companii feroviare: in Republica Irlanda, Iarnrod Eireann, iar in Irlanda de Nord, Northern Ireland Railways. Acestea utilizeaza impreuna trenul. Desi garnitura este foarte moderna, Entreprise poate sa faca uneori 5 ore in loc de 2.
Prima problema o reprezinta semnalele de alarma (care anunta pericolele, adesea false, dar si reale de pe linie). A doua o reprezinta faptul ca pe aceeasi linia circula si trenurile suburbane din Belfast si Dublin, acestea fiind rutele cele mai aglomerate. A treia: cuplarea vagoanelor la locomotiva. Trenurile Entreprise nu sunt echipate cu vagoane-generator, iar iluminatul si incalzirea intregii garnituri sunt asigurate de locomotivele Diesel. Din acest motiv cresc cheltuielile si durata necesare pentru intretinerea locomotivelor.

CAILE FERATE ALE IRLANDEI
Irlanda se deosebeste mult de majoritatea tarilor din Europa Occidentala. Populatia insulei este destul de mica, iar oraselele se afla la distante mari unele de altele. Este diferita doar capitala Republicii Irlanda, Dublin, cu o populatie mai mare de 1 milion de locuitori si, din acest motiv, liniile de cale ferata pleaca din Dublin spre toate colturile tarii. Transportul este mai dificil intre orasele de provincie. Pe zi, circula 6-8 trenuri intre Dublin, Belfast, Cork si Limerick. Pe celelalte linii, intre orasele mai mici, circulatia este mai redusa. Duminica numarul de trenuri care circula in intreaga tara se reduce cu o treime. Majoritatea traseelor sunt cu o singura linie si pe ele circula locomotive Diesel.
Biletul dus este destul de scump, dar unul dus-intors este mai ieftin. Deoarece pretul depinde de ziua calatoriei, la intoarcere (in aceeasi zi sau peste cateva zile), beneficiaza de reduceri studentii si familiile cu copii.

DATE-CHEIE
Darea in exploatare1932
ProducatorBeyer, Peacock and Co., Manchester
ComanditarGreat Northern Railway, Irlanda
Presiunea aburului17,6 kg/cm²
Sarcina pe osie21,5 t
Cilindree– inalta presiune (1) 438 x 660 mm
– joasa presiune (2) 483 x 660 mm
Diametrul rotilor directoare2007 mm
Aria de incalzire a cazanului116 m²
Suprafata gratarului2,3 m²
Combustibil6 t
Apa16 m3
Masa pe rotile libere41.731 kg
Masa totala105.235 kg
Lungime totala16.853 mm

About Vyorel

Check Also

Locomotiva electrica V 40 TIP 1-D-1

Locomotiva electrica V 40 TIP 1-D-1

Litera V din denumirea locomotivei vine de la adjectivul maghiar villamos, care inseamna electric. Gratie …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *