miercuri , septembrie 23 2020

Locomotiva The Rocket

Calea ferata Liverpool-Manchester (L&MR), Marea Britanie, anul 1829

Lucrarile grandioase de constructie a caii ferate dintre Liverpool si Manchester au constituit motivul aparitiei cunoscutei locomotive The Rocket, proiectata  si fabricata de catre George Stepghenson si compania sa. Aceasta locomotiva a fost aleasa pentru parcurgerea traseului de 56 km dintre cele doua orase. De atunci producatorul locomotivei este considerat parintele cailor ferate, iar The Rocket a devenit cea mai cunoscuta inventie in domeniul tehnicii transportului feroviar.

LOCOMOTION NO. 1

George Stephenson devenise faimos in lumea emergenta si deja nelinistita a locomotivelor cu abur prin proiectarea caii ferate dintre Stockton si Darlington. Acest traseu de cale ferata a fost primul traseu folosit de public. Trenurile de pasageri erau mici si mai putin importante. Se presupunea ca pe sine vor circula carete trase de cai. Cu toate acestea, Stephenson a insistat asupra utilizarii tractiunii cu abur. In anul 1823, Stephenson a deschis o fabrica constructoare de trenuri, a infiintat compania numita dupa fiu sau – Robert Stephenson Locomotive Works – si a construit locomotiva Locomotion No. 1 pentru linia de cale ferata Stockton-Darlington.

La 27 Septembrie 1825, locomotiva condusa chiar de George Stephenson a tras garnitura de 80 t pe o distanta de 15 km, cu viteza de 7,5 km/h. Trenul avea si un vagon de pasageri, in care au calatorit membrii comisiei de aprobare.

CONCURSUL DE LA RAINHILL

Pe calea ferata dintre Liverpool si Manchester s-a organizat un concurs pentru cea mai buna locomotiva. Evenimentul a primit numele de Concursul de la Rainhill (Rainhill Trials). Se oferea premiul de 500 de lire pentru locomotiva cu cele mai bune rezultate, bazate pe criterii stricte, precum masa locomotivei, consumul de combustibil, viteza s.a. Concurenta era apriga. Cinci canditati la premiu si-au anuntat participarea la concursul pe care expertii il considera cel mai important eveniment in istoria locomotivelor.

Doua dintre garnituri, Cycloped produsa de Thomas Shaw Brandreth si trasa de cai, si Perseverance, fabricata de Thimothy Burstall, au fost excluse din concurs de la bun inceput. Astfel, candidate la premiu au ramas doar 3 locomotive: The Rocket, concurentul principal al acesteia, Sans Pareil, construita de Timothy Hackworth, si Novelty, construita de John Ericsson si John Braithwaite. In Octombrie 1829, locomotivalui Stepghenson a obtinut victoria deplina, fiind unica locomotiva care acoprea toate cerintele si, in acel moment, nu avea egal in intreaga lume.

THE ROCHET DA STARTUL

Conceputa si construita special pentru acest concurs, The Rocket era dotata cu cazan multitubular, construit de Henry Booth. Locomotiva avea forma unui car cu patru roti, cu compartimentul pentru combustibil in fata si cel pentru apa in spate.

Traseul ce trebuia parcurs in timpul concursului era calea ferata dintre Liverpool si Manchester, cu un element de dificultate, constituit din urcarea dealului Rainhill. The Rocket, cu o incarcatura de 13 tone, a atins iteza de neimaginat pana atunci, de 38 km/h, mentinand viteza medie de 28 km/h. In anul urmator fabrica din orasul Newcastle a produs alte 8 replici imbunatatite ale faimoasei The Rocket: a fost schimbata pozitia cilindrilor, reducand astfel unghiul de inclinare, pentru a evita debalansarea; a fost marita capacitatea cazanului si imbunatatit sistemul de evacuare din capatul tuburilor.

Faimoasa locomotiva poate fi admirata si acum in Muzeul de Stiinta din Londra. La vremea sa, cateva exemplare au fost exportate in SUA. Numele constructorului si a celebrei sale locomotive au devenit legendare in istoria cailor ferate. Stephenson este considerat, pe buna dreptate, parintele unui nou mijloc de transport, iar cunoscuta sa creatie, The Rocket – simbolul succesului tuturor locomotivelor care au urmat-o. The Rocket a adus succes nu numai companiei lui Stephenson. Aparitia sa a dus la folosirea pe scara larga a tractiunii cu abur in industria cailor ferate.

GEORGE STEPHENSON (1781 – 1848)

Stephenson a avut norocul sa se nasca in Wilam, intr-un oras industrial bine dezvoltat din Marea Britanie, in familia unui miner. Natura l-a inzestrat nu numai cu talent, dar si cu perseverenta. Inca din tinerete, George imbina munca cu mina din Wilam cu studiile serale. Foarte curand, datorita calitatilor sale, a atras atentia conducatorului minei Killingworth, care a inceput sa finanteze inventiile tanarului inginer. Dupa mai bine de 7 ani, Stephenson a reusit sa construiasca 17 modele experimentale de locomotive. Stephenson a studiat masinile cu abur si ii erau cunoscute atat potentialul, cat si neajunsurile cailor ferate.

Cand finantatorul Robert Pease i-a propus sa construiasca traseul de cale ferata Stockton-Darlington, Stephenson a proiectat totul personal, de la sine pana la poduri si, bine-nteles, toata infrastructura necesara. In timpul constructiilor, Stephenson a realizat cat de importanta este nivelarea traseului, pentru a evita suisurile si coborasurile, si ca, in acest scop, trebuie proiectate tuneluri, viaducte etc.

In anii urmatori, Stephenson a lucrat in calitate de inginer-sef pentru diferite cai ferate, a participat la proiectarea multor trasee si a condus Institutul pentru Ingineri Mecanici. Ecartamentul ales de el (1435 mm) ii poarta numele, fiind cel mai raspandit standard in Europa de Vest si America de Nord.

About Vyorel

Check Also

Locomotiva electrica S 1-D0-1

Locomotiva electrica S 1-D0-1

Statele Unite ale Americii nu s-au evidentiat niciodata prin vreo inclinatie deosebita spre tractiunea electrica …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *