Căile ferate

Pe sine, spre tainele Romaniei

Reteaua feroviara a Romaniei acopera, practic, intregul teritoriu al tarii. Puteti vizita cu trenul nu doar atractiile turistice din orasele mari, ci si natura unica a tarii.

Cea mai populara destinatie din Romania este, pentru straini, Castelul Bran, asociat adesea de turistii straini cu Dracula. Romania este plina de castele, fortificatii si alte obiective arhitectonice interesante. Totusi, iubitorii de natura neimblanzita aleg alte rute, descoperind o tara a muntilor, lacurilor si pesterilor.

GARA DE NORD
Punctul de plecare din capitala spre aproape orice directie este Gara de Nord. Prima cladire a Garii de Nord a fost construita in 1872, complet diferita de cea actuala. Se numea Gara Targovistei, ca si drumul spre orasul omonim. Primele linii ferate se indreptau, din Bucuresti, spre nord-est, spre Galati si Roman, si spre vest, spre Pitesti.
In 1885-1886, gara a fost completata de o noua aripa, care cuprindea si Salonul Regal, construit special pentru vizita imparatului austro-ungar, Franz-Joseph. Numele garii a fost schimbat in Gara de Nord in 1888.
In Primul Razboi Mondial, gara a constituit principalul punct de desfasurare a trupelor spre Frontul de Estm iar in 1944 a fost supusa unui bombardament intens din partea Aliatilor. Profilul sau s-a schimbat dupa reconstructie, in conformitate cu stilul arhitectonic al epocii postbelice.
Acum este gara cea mai mare din tara, punct de plecare si sosire a peste 200 de trenuri zilnic. Acestea sunt deservite de 14 linii si 8 peroane. Din Gara de Nord puteti ajunge in toate punctele esentiale ale tarii, precum si in multe orase din strainatate. De aici puteti lua si expresul spre Aeroportul International Henri Coanda (Otopeni).

Cea mai recenta renovare a Garii de Nord a avut loc in 1997-1999. Gara a avut nevoie de modificari radicale, din cauza starii in care se afla si a necesitatii de a o adapta pentru trenurile de mare viteza.

CUM ALEGEM TRENUL
Oferta de trenuri este diversa si, in functie de distanta, durata calatoriei si mijloace, puteti sa calatoriti cu oricare dintre ele. Pentru distante scurte, 250-300 km fata de unul din orasele principale, puteti alege trenurile regio (R): acestea sunt lente, au o singura clasa de vagoane, destul de neconfortabile fata de standardele europene. Calatoria este lenta si nu exista riscul sa nu ajungeti in orasele si satele dorite, deoarece trenurile personale opresc in toate garile. Problema este alta: opririle nu sunt anuntate in tren si trebuie fie sa ii intrebati pe ceilalti pasageri, fie sa luati mersul trenurilor si sa urmariti traseul pe el.
Pentru a ajunge la minunile naturii de care vorbeam mai inainte, trenurile regio care pornesc din capitala nu va ajuta prea mult, deoarece aceste puncte se afla la distanta prea mare. Merg mai departe trenurile InterRegio.

Muntii ocupa 30% din teritoriul Romaniei. Acestia sunt caracterizati de procesele carstice, care au creat nenumarate pesteri.


CFR Calatori opera pana la data de 9 decembrie 2011 opt tipuri de trenuri atat pe teritoriul tarii cat si in trafic international. Tipurile de trenuri ale CFR Calatori erau:

  • Personal (P), numerotate de la 2000 la 9999
  • Accelerat (A), numerotate de la 1000 la 1999
  • Rapid (R), numerotate de la 200 la 499, de la 600 la 999 si de la 10000 la 14999
  • Rapid Internațional (RI), numerotat de la 300 la 499
  • Inter City (IC), numerotate de la 500 la 599
  • Euro Night (EN), cu aceleasi tarife ca un rapid; la sfarsitul perioadei de existenta a acestui tip de tren circula o singura pereche de trenuri EN, ele fiind clasificate ca rapidul 370/371 „Ister”, pe ruta Bucuresti Nord-Budapest Keleti)
  • Euro City (EC), in aceasta categorie fiind inclus EC 46/47 „Traianus” (care a circulat intre Budapesta-București Nord, ruta lui fiind ulterior limitata si deviata la Budapesta-Timișoara)
  • Special (S), numerotate de la S1 la S9

Dupa data de 11 decembrie 2011, odata cu schimbarea mersului trenurilor si revenirea la organizarea pe 8 regionale de calatori, rangurile trenurilor au devenit doar 3, modificare efectuata in urma acordurilor si armonizarii cu practica mai multor companii feroviare europene.

  • Regio (R) – fostele trenuri personale, opreste de regula in toate statiile si haltele de pe parcurs.
  • InterRegio (IR) – fostele trenuri rapid si accelerat, care aveau anterior standarde similare de viteza, statii in care opresc si confort; trenurile IR opresc in statiile mari si mijlocii de pe parcurs. Pretul este o medie intre cele ale fostelor rapide si accelerate.
  • InterCity (IC) – similar trenurilor anterioare cu acelasi rang.

Din 2015 mai exista doar trenuri Regio si InterRegio, trenurile IC fiind retrogradate la statutul de IR datorita imposibilitatii companiei de a asigura viteza minima de 60 km/h.
Ocazional, la trenurile cu parcurs noaptea, unde se adauga vagoane tip cuseta, trenurile devin InterRegioNight (IRN).

CURSA DE NOAPTE SPRE TINUTUL URSILOR
Romania nu e o tara mare, dar, pentru a vedea minunile naturii, aveti nevoie de forta si timp, deoarece trebuie nu doar sa luati trenul, ci si autobuzul si sa mai mergeti si pe jos. Oricum, nu o sa vi se para ca ati platit scump pentru a vedea o pestera in care, in secolul trecut, s-au gasit 150 de schelete de ursi mai vechi de 15.000 de ani. De la ele provine si numele pesterii, Pestera Ursilor. Pentru a ajunge la aceasta pestera, din Bucuresti parcurgeti 644 km pana la Oradea, aproape de granita cu Ungaria, traversand, practic, intreaga tara de la sud spre nord-vest. Puteti sa dormiti 12 ore si 43 de minute, si sa va treziti cand ajungeti in Oradea. De aici pana in Baile Felix, mai faceti 20 de minute cu autobuzul sau taxiul. Iar excursia la Pestera Ursilor va face calatoria perfecta.
Nu uitati sa va aduceti haine groase chiar si vara. Temperaturile din pestera este de aproximativ +10°C tot timpul anului. Pestera Ursilor are o lungime de 1,5 km, cu galeria superioara, cea inferioara fiind accesibila doar pentru speologi. Salile si grotele compun Galeria Lumanarilor, Galeria Emil Racovita (renumitul biolog si speolog roman) si Galeria Ursilor. Mai intai, pestera uimeste cu formatiunile calcaroase de culoare alba: stalactite si stalagmite ce alcatuiesc o fantastica padure impietrita. Formatiunile de sine statatoare au si ele nume: Spaghetele, Pagoda, Draperiile. Pestera e vizitata, anual de aproximativ 200.000 de turisti. De aceasta frumusete se bucurau de mult ursii preistorici de caverna, inchisi in ea dupa prabusirea intrarii. E evident ca s-au luptat pentru supravietuire, pana au pierit cu totii. Aceste lupte sunt dovedite prin nenumaratele oase si urme de gheare si dinti de pe peretii pesterii.

Pestera Ursilor a fost descoperita in septembrie 1975, in urma unei dinamitari intr-o cariera de marmura. Atunci a fost exploatata de un grup de speologi amatori din Ștei si s-au descoperit in interior schelete de ursi.

GHETARUL SCARISOARA
In acelasi masiv muntos (al Bihorului) se afla o uimitoare pestera glaciara, Scarisoara. Pestera Ursilor se afla la poalele masivului, iar Scarisoara, la altitudinea de 1165m, sub acelasi pisc. Puteti ajunge la ea si din Oradea, dar din Bucuresti exista un traseu mai scurt si mai confortabil. Din Gara de Nord, luati trenul de noapte spre Cluj-Napoca. Calatoria dureaza 9 ore si 40 de minute. Din Cluj-Napoca, inchiriati o masina si conduceti pana la Garda de Sus, de unde mai faceti inca 10 km pe jos pana la pestera.
Pestera Scarisoara e imensa: 720m in lungime si 105m in adancime. Are mai multe sali: Sala Mare, cu o lungime de 108m si o latime de 78m, Sala Mica, Galeria Comana, Catedrala, Biserica. Ultimele doua denumiri provin de la cele peste 100 de stalagmite, care seamana cu niste lumanari de biserica gigantice, de pana la 7m inaltime. Pe langa formatiunile calcaroase, iarna, cand temperatura din pestera scade pana la -7°C, cresc stalpii, turturii si coloanele de gheata, care se topesc cand temperatura creste peste 0°C. In pestera se afla un ghetar din timpul ultimei glaciatiuni. Suprafata ghetarului este de 3000 m², volumul de 75.000 m3, iar inaltimea, de 26m.

Peisajul montan a impus construirea majoritatii viaductelor si tunelurilor de cale ferata.

LACURILE: VULCANICE SI INTRE PISCURI MUNTOASE
Nu mai exista in Europa un lac asemanator cu Sfanta Ana. Acesta se afla intr-un crater vulcanic, la altitudinea de 946m. Nu este un lac mare (620x460m, cu o adancime de 7m), dar apa albastra in care se reflecta padurea deasa de brad ofera privirii un peisaj incredibil de frumos. In schimb, in lac nu se poate pescui. Deoarece lacul e alimentat exclusiv de intemperii, compozitia apei lacului e aproape de cea a apei distilate. Periodic, mirosul de rasina de brad e acoperit de unul specific. Acesta se datoreaza vulcanului adormit sub lac: cand scade presiunea atmosferica, fisurile scoartei terestre permit trecerea in atmosfera a dioxidului de carbon si sulf. Locuitorii din zona stiu ca in curand se va strica vremea.
Spre Sfanta Ana puteti calatori din Bucuresti spre nord, pana la Brasov. Din Brasov pleaca zilnic 19 trenuri. Pentru aceasta calatorie puteti alege IR sau R. Calatoria nu dureaza mult (2 ore si 30 minute, in medie), in functie de tipul de tren, dar ulterior trebuie sa luati autobuzul, mai intai pana la Sfantul Gheorghe, iar apoi pana la Baile Tusnad.
Daca un singur lac, fie el si vulcanic, vi se pare putin, puteti sa vizitati 100 odata. Veti calatori 5 ore din capitala pana la Targu Jiu, iar apoi luati din nou autobuzul sau un automobil si plecati spre cel mai vechi parc national din Romania, Parcul National Retezat. Aici, printre 20 de piscuri mai inalte de 2000m, sunt presarate lacuri glaciare adanci. Sunt inconjurate de paduri de pin, fag, brad si mesteacan, pasuni alpine si sei stancoase. Pasarile sunt peste tot. Cam 120 de specii, de altfel. Mamiferele sunt reprezentate de capra neagra, cerb, caprioara, mistret, urs, lup, ras, vulpe si pisica salbatica. Din 1979, Parcul National Retezat este inclus pe lista UNESCO a ariilor protejate.

Parcul National Retezat, infiintat in 1935 pe masivul muntos omonim din Carpatii Orientali, e renumit pentru salba sa de lacuri. Printre ele se afla si cele mai adanci lacuri din Romania.

PARADISUL PASARILOR
Inca un loc care poate fi numit paradis al pasarilor si mamiferelor este Delta Dunarii. Pentru a ajunge in acest paienjenis de brate, lacuri, mlastini si insule vom trece prin Tulcea.
Orasul se afla la 6 ore cu trenul din Bucuresti, intai spre est, spre Marea Neagra, iar apoi spre nord, spre Dunare.
Acest port este punctul oficial de plecare al turistilor in exploatarea Deltei Dunarii.
Trebuie sa mentionam ca parcurile nationale ocupa foarte mult din suprafata Romaniei (peste 5%). Aproape jumatate din aceasta suprafata apartine deltei. Nu e deloc uimitor, in conditiile in care e delta cea mai extinsa din Europa. O depaseste doar Delta Volgai. Gura de varsare a Dunarii in Marea Neagra, la fel cu a Volgai in Marea Caspica, e ocupata, im mare parte, de plauri. Plaurii sunt acoperiti de trestie, papura, rogoz si alte tipuri de vegetatie cu radacini subacvatice si tulpini aeriene. Aceasta vegetatie pare facuta special pentru a adaposti cele mai variate specii de pasari. Plaurii sunt cele mai bune locuri perfecte pentru pui si pasari tinere, si, pe deasupra ofera hrana suficienta: seminte, lastari, insecte, larve si diverse vietati acvatice. Pasaretul isi imparte teritoriul atat pe orizontalam cat si pe verticala. Luciul de apa al deltei adaposteste si alte specii rare, ca starcul rosu, gasca cu piept rosu, vulturul codalb si cormoranul pitic. Numarul total de specii de pasari din delta e de aproximativ 300.

O harta precisa a Deltei Dunarii ar fi greu de trasat, deoarece locurile platourilor (insule plutitoare) se schimba permanent.


Pe langa plauri, dunele de nisip, destul de multe si ele, sunt adapostul ideal pentru multe mamifere. Aici se gasesc nu doar vulpi, iepuri, enoti si nurci europene, ci si mamifere mari, ca mistretii si cerbii. Sa mai vorbim si de pesti? Canalele si lacurile ascund peste 90 de varietati, printre care stiuca, somnul, crapul, sturionii etc.

Lasă un răspuns