Pe tarmul Australiei
Dupa enormul succes al trenurilor cu caroserie oscilanta (Tilt Train) pe linia Brisbane-Rockhampton, in 2003 compania feroviara din Queensland a decis sa extinda exploatarea acestora si pe tarmul estic al Australiei.
Dupa electrificarea magistralei feroviare a tarmului nordic al Australiei, intre Brisbane, capitala statului Queensland, si centrul de afaceri Rockhampton, aflat la 622 km mai la nord, Queensland Rail a inaugurat un nou tren. Spirit of Capricorn, trenul de succes, a scurtat durata calatoriei cu 3 ore inca din 1988. Aparent, vitezele mai mari nu erau posibile nici in vis, deoarece presupuneau o reconstructie scumpa a cailor ferate, si anume tronsoane lungi in linie dreapta si viraje largi. Apoi inginerilor li s-a propus o alternativa interesanta: garniturile cu caroserie oscilant.
CU TILT TRAIN PRIN PENINSULA CAPE YORK
La 6 noiembrie 1998 au inceput cursele regulate ale primelor doua trenuri australiene cu caroserie oscilanta. Noul automotor cu caroserie oscilanta Tilt Train circula zilnic pe traseul cu ecartament de 1067 mm, care parcurge peninsula Cape York intre Brisbane si Rockhampton. Parcurge intreaga ruta in doar 7 ore, intr-un timp cu aproximativ 20% mai scurt decat Spirit of Capricorn.

Dupa cativa ani, Tilt Train avea sa circule pe inca o ruta. Din 2003, din Cairns pleaca inca doua garnituri cu tractiune Diesel, cu acelasi nume, constand din vagoane cu caroserie oscilanta.
SASE VAGOANE
Garnitura de baza, de 6 vagoane, consta din doua blocuri principale: automotorul, vagonul intermediar (restaurant) si automotorul intermediar. Fiecare automotor are trei motoare trifazice cu putere de 190kW.
Constructiv, sistemul activ oscilant al caroseriei vagoanelor permite o inclinatie de maximul 5°. Fiecare garnitura de 6 vagoane are un vagon de clasa business (unul din cele doua automotoare) si 5 vagoane de clasa economica, ajungand la o capacitate totala de 280 de pasageri.
Toate trenurile au vagon-restaurant, iar pasagerii de la clasa business pot beneficia de servirea mesei in compartiment.

24 DE ORE IN FOTOLIU
La clasa business, vagoanele sunt echipate cu randuri de cate 3 locuri cu spatar reglabil. Toate locurile sunt dotate cu masute pliante si bara pentru intins picioarele, precum si cu prize pentru alimentarea dispozitivelor electronice. Fiecare loc are in fata un ecran LCD: puteti selecta unul din cele 4 canale TV sau puteti asculta una din cele 6 statii radio disponibile.
Un canal special prezinta ruta. In plus, din cabina mecanicului se transmite peisajul vazut de acesta. La clasa economica fiecare rand are 4 locuri, iar filmele sunt transmise pe monitoare comune.
Tilt Train cu tractiune Diesel are doar vagoane de clasa economica. Uimitor, nu are vagoane de dormit, desi durata calatoriei intre Brisbane si Cairns este de 24 de ore. Totusi, vagoanele sunt echipate cu cabine de dus, iar fotoliile sunt suficient de confortabile ca sa se poata dormi in ele. Pasagerii care doresc o calatorie la vagonul de dormit pe aceeasi ruta trebuie sa ia un tren mai lent, Sandlander. Totusi, a fost anuntata fabricarea unei a treia variante de Tilt Train, cu vagoane de dormit.

OPRIRILE EDUCATIVE
Pe traseul pitoresc exista o serie de opriri incantatoare. In Maryborough West se poate vizita cel mai mare banc de nisip din lume, Insula Fraser. La coborarea din tren, in centrul orasului, pe pasageri ii asteapta un autobuz (biletul este inclus in pretul calatoriei feroviare), care ii duce pe doritori pe insula.
Capitala australiana a carnii, Rockhampton, impresioneaza prin impozanta arhitectura victoriana, licitatiile de cornute mari si rodeouri.
In oraselul Proserpine se pot comanda croaziere spre arhipelagul Whitsunday. Din Townsville se recomanda sa vizitati insula Magnetic, adapost idilic pentru peste 2500 de ursi koala liberi. Pe insula se poate ajunge cu feribotul care are cateva curse in fiecare zi.
