miercuri , decembrie 2 2020
Linia ferata Rodopski
Linia ferata Rodopski

Linia ferata Rodopski

Ultima linie ferata ingusta din Bulgaria trece prin masivul muntos Rila-Rodopski, de o frumusete unica, situat in sud-vestul tarii.

Linia Rodopski din Bulgaria e una din ultimele linii importante cu ecartament ingust (760 mm) functionale din lume. Ruta sa trece prin imediata vecinatate a granitei cu Grecia, prin masivul muntos Rila-Rodopski din sud-vestul Bulgariei.

20 DE ANI DE CONSTRUCTII
Decizia de a construi linia cu ecartament ingust a fost adoptata de parlament in 1920, iar in anul urmator a inceput constructia. Din cauza instabilitatii politice si a crizei economice mondiale, constructia a durat mult. Astfel, in 1926 a fost inaugurat tronsonul pana la Velingrad, cu o lungime de doar 40 km.
Inceputul celui de-al Doile Razboi Mondial a crescut semnificativ ritmul lucrarilor de constructie. Traseul a fost finalizat, in mare, in 1943, iar in decembrie 1945 a fost finalizat ultimul tronson de 7 km, pana in orasul Dobriniste. Pana la inceputul anilor 1960 linia a fost deservita exclusiv de locomotive Diesel, in afara celor pentru trenurile speciale.
In ciuda zvonurilor constante despre scoaterea din functiune a caii ferate, in regiune s-a dezvoltat infrastructura turistica, iar ruta a devenit populara printre iubitorii de calatorii feroviare.

Linia ferata traverseaza muntii prin numeroase trecatori. Din cauza pantelor abrupte, locomotivele cu abur au fost inlocuite destul de repede cu locomotive Diesel.

LOCOMOTIVELE GERMANE SI ROMANESTI
Locomotivele Diesel din seria 75.0xx ale Cailor Ferate Bulgare (BJD) au fost fabricate de uzina Henschel din Kassel, Germania. In perioada 1965-1966, compania a furnizat zece locomotive pentru linia Rodopski.
Locomotivele 2095.09 de 600 folosite de Caile Ferate Federale Austriece (Semering-Graz-Pauker AG), testate aici in decembrie 1963, nu erau, evident, suficient de puternice pentru pantele lungi.
In 1976-1977, uzinele Faur din Bucuresti au produs, dupa modelul Henschel, inca 15 locomotive din seria BJD 76. In 1988 au mai fost produse 10 locomotive Diesel din seria 77. Locomotivele romanesti erau cu aproximativ 4t mai grele decat cele germane si putin diferite la exterior.
In anul 2000, curand dupa scoaterea din functiune a tuturor cailor ferate cu ecartament ungust din Bulgaria, locomotivele din seria 76 au fost casate. Cinci locomotive din seria 77 au fost vandute in Argentina. Din 2005, pe linie circula din nou o locomotiva cu abur (60976), cu trenuri speciale, constituite la comanda din vagoane de serviciu si de pasageri.

La plecarea din Dobriniste puteti sa vedeti parcul de material rulant pentru ecartament ingust, scos din exploatare.

JOS-SUS
Calea ferata cu ecartament ingust spre Dobriniste este o ramura a magistralei Sofia-Plovdin, care incepe din Septemvri. Lungimea sa este de 125 km. Ramura Pazardjik, care revine la magistrala in satul Varvara printr-o vale in care se afla satele Vetren Dol si Liahova si zona agricola adiacenta, mai adauga inca 16 km. Imediat dupa gara incepe o panta abrupta.
Tot aici incepe trecatoarea raului Cepin, cu o latime, pe alocuri, de doar 15m, prin care trenul parcurge 15km. Aici apar primele tuneluri si galeriile impotriva alunecarilor de teren. Dupa ce face o bucla larga, linia ajunge in gara Kostandovo.
Apoi, linia urca spre platoul montan si ajunge in orasul Velingrad. Dimensiunile garii cu cele doua posturi de centralizare si echipament feroviar substantial amintesc de vremurile mai bune. Totusi, orasul-statiune Velingrad a ramas unul important. Calea ferata parcurge orasul in paralel cu strazile sau chiar traversandu-le.

Zonele muntoase ale Bulgariei sunt putin cunoscute de turisti, fauna si flora rara ramanand, astfel, intacta.

PRIN TUNELURI SI TRECATORI SI PE CAMPII
Dupa Velingrad incepe din nou urcarea, iar panta intre Sveta Petka si Avramovo este abrupta. Acest tronson este cel mai uimitor al traseului: trenul urca pe patru niveluri constituite in majoritate din curbe si viraje, trece prin 17 tuneluri (cel mai lung, de 314 m se afla si la cea mai mare inaltime), apoi ajunge in gara de la cea mai mare altitudine, de 1267m, Avramovo.
Coborarea incepe din satul Cerna Mesta. De aici, drumul urmeaza valea raului omonim pana in orasul Iakoruda, cu populatie majoritar musulmana. Colinele vaste care urmeaza si lanurile de tutun arata minunat cu muntii in fundal.


Valea se ingusteaza din nou dupa gara Gheneral Kovacev. Orasul cel mai apropiat este Razlog si, dupa iesirea din trecatoare, populara statiune estivala Bansko. La cinci ore de la inceperea calatoriei, trenul ajunge in gara-terminus din orasul Dobriniste. De aici mai sunt 60 km pana la granita cu Grecia.

Locomotivele 77 009 si 76 609 sunt gata de plecare din depoul Septemvri. Locomotiva cu tender are loc pentru aproape 4t de carbune, suficient ca lopata sa nu stea deloc.

About Vyorel

Check Also

Spre vestul Canadei

Spre vestul Canadei

Soarta transportului de pasageri din Canada este strans legata de ideile diverselor autoritati. Traseul transcontinental …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *