vineri , decembrie 4 2020
Locomotiva seria V tip 2-3-0
Locomotiva seria V tip 2-3-0

Locomotiva seria V tip 2-3-0

In 1895, ministrul trasporturilor, M. I. Hilkov a vizitat uzina Baldwin din Philadelphia si, la inceputul lui 1896, au inceput sa circule pe Caile Ferate de Sud-Est primele 20 de locomotive cu abur de pasageri de tip 2-3-0, construite in aceasta uzina. Ulterior, in 1912, au primit un indicativ general: Seria V. Anterior, aceste locomotive aveau indicative diferite: VK, AV, NN, Bp, KE. Uzina americana a construit pentru Rusia un total de 88 de locomotive cu aburi de tip 2-3-0. Pe locomotiva Bp1 au fost montate placute cu inscriptia ,,Printul M. I. Hilkov”, in cinstea initiatorului comenzii pentru caile ferate ruse.

V – SISTEMUL VAUCLAIN
Locomotivele din seria V erau echipate cu motoare Vauclain, denumite dupa inginerul-sef al uzinei Baldwin. Cilindrul mare (inferior) de joasa presiune si cel mic (superior) de inalta presiune de pe o parte erau turnate impreuna, cu acelasi subansamblu de pe partea opusa. Aburul evacuat din cavitatea anterioara a cilindrului de joasa presiune amplasat sub el, iar cel din cavitatea anterioara a cilindrului de inalta presiune, in cavitatea posterioara a cilindrului de joasa presiune. Astfel, fiecare pereche de cilindri de pe o parte a locomotivei constituia un motor compound cu doi cilindri. Circulatia aburului dintr-un cilindru in altu se efectua prin cavitatea mediana a supapei pistonului, ale caror borduri exterioare dirijau admisia si evacuarea aburului in cele doua motoare compound cu doi cilindri. Cilindrii supapelor se aflau la nivelul cilindrilor de inalta presiune, dar mai aproape de arzator.
Tijele pistoanelor ambilor cilindri de pe fiecare parte actionau concomitent, printr-un sistem paralel in patru. Diametrul cilindrului de inalta presiune era de 355,6 mm, al celui de joasa presiune, de 609,6 mm, iar cursa pistonului, de 660,4 mm. Garniturile de cilindru erau de tip splint din aliaj Bobbit.

CABINA, CAZANUL SI ALTELE
Locomotivele de tip 2-3-0 folosite in Rusia aveau sasiuri din bare si suspensii joase din arcuri cu foi. Cabina mecanicului era din lemn si, la majoritatea locomotivelor era joasa, deoarece se presupunea ca mecanicul lucreaza asezat. Accesul la platforma de langa arzator se facea prin doua usi (anterior, exista doar o usa de acces). Arzatorul cu plafon radial era proiectat pentru pacura. La majoritatea locomotivelor folosite in Rusia tevile de alimentare de la injectoare erau amplasate in interiorul cazanului, dar la aceasta erau amplasate la exterior, terminandu-se in zona cosului de fum. Injectia se facea cu pulverizatoare cu fanta produse de Baldwin. Ulterior, multe au fost inlocuite cu injectoare Tvardovski sau Urquhart. Tijele pistoanelor nson erau curbate pentru a nu atinge osia perechii de roti motrice frontale. Angrenajul de marsarier era cu maneta.
Acestea se foloseau pe scara larga in America, dar din anii 1870 nu se mai foloseau aproape deloc in Rusia si Europa de Vest. Locomotivele din seria V erau echipate cu sisteme de franare Westinghouse si, din acest motiv, pompele pneumatice cu abur se aflau in stanga cazanului, langa evacuarea gazelor arse.

TUBULATURA DE INCALZIRE
Primele 10 locomotive (VK601 – VK610) aveau cazane cu cate 207 tevi de incalzire, suprafata radianta fiind de 153,7 m², la urmatoarele 20 (AV80 – AV99) cazanele cu diametru de 1524 mm aveau cate 203 tevi de incalzire, cu o lungime de 4292 mm, iar suprafata radiana era de 151 m². Restul cazanelor aveau un diametru de 1492 si o suprafata radiana de 164,3 m² (223 de tevi de incalzire de 46/51 mm, cu o lungime de 4308 mm).

DENUMIREA SI INREGISTRAREA
Locomotivele de serie V 2-3-0 ale Caii Ferate de Sud-Est se foloseau pentru trenurile rapide, de posta si mixte, de pasageri si marfa, de pe linia Kozlov-Rostov. Locomotivele circulau cu indicativul Bp pe liniile Moscova-Kursk, Nijni Novgorod si Muron. Locomotiva cu abur Bp36 a intrat in istorie prin faptul ca a tractat trenul cu care L. N. Tolstoi s-a intors pentru ultima data la Iasnaia Poliana. Pe linia Moscova-Brest, locomotivele americane 2-3-0, produse in 1898-1899 au circulat sub indicativele NN121-NN133, iar pe linia Moscova-Kiev-Voronej, cu indicativele AV80-AV99.

IESIREA DIN UZ
La consumul de carburant/unitate, locomotivele 2-3-0 de serie V s-au dovedit mai economice fata de cele de seria A, dar reparatiile erau cu 70-80% mai scumpe. Functionarea locomotivelor cu motor Vauclain nu era lina, din cauza ca nu erau bine echilibrate. De asemenea, contribuiau la deteriorarea partii superioare a caii ferate. In plus, locomotivele din seria V aveau arzatorul prost fixat si placile de baza din fonta se fisurau. La viteza de 60 km/h, sub actiunea contragreutatilor prost plasate, disparea complet sarcina pe rotile motrice. Viteza nominala a locomotivelor era stabilita la 77 verste/h (82 km/h). Din cauza acestor neajunsuri, locomotivele V de tip 2-3-0 au fost scoase destul de repede din exploatare. In plus, in 1918-1919 a existat o criza a pacurei, iar locomotivele au fost trecute pe combustibil solid, ceea ce, in cazul locomotivelor din seria V s-a dovedit destul de complicat, fiind mai simplu sa fie casate.

FORMULA 2-3-0
Locomotivele de tip 2-3-0 au trei osii motrice pe sasiu rigid si doua osii directoare. Aceste locomotive erau larg raspandite la inceputul sec. XX. Se construiau in Marea Britanie, Findlanda, Polonia, America si Rusia. Primele locomotive de tip 2-3-0 din Rusia au fost construite in 1892 la uzina din Koloma pentru linia Vladikavkaz. In 1912 au primit indicativul ,,seria A”. De la mijlocul anilor 1890, locomotivele cu aceasta formula de distributie a osiilor se producea deja in cateva uzine rusesti pentru diverse cai ferate. Indicativele erau G, J, Z, U, B, K, Ku.
Cea mai renumita locomotiva de tip 2-3-0 din lume era una americana, Sierra Railroad. Fabricata in 1891, a fost exploatata pe diverse linii ferate si a supravetuit unei multitudini de avarii. Din 1919, Sierra a devenit vedeta de cinema, fiind folosita in cateva filme western.

DATE-CHEIE
Darea in exploatare1895
ProducatorBaldwin, SUA
ComanditarCalea Ferata de Sud-Est
Numarul de locomotive construite88
Viteza nominala82 km/h
Diametrul rotilor motrice1830 mm
Presiunea aburului12 kgf/cm²
Suprafata radianta a cazanului151 m²
Suprafata gratarului1,8 m²
Masa pe rotile libere42.400 kg
Masa totala60.100 kg

About Vyorel

Check Also

Locomotiva electrica V 40 TIP 1-D-1

Locomotiva electrica V 40 TIP 1-D-1

Litera V din denumirea locomotivei vine de la adjectivul maghiar villamos, care inseamna electric. Gratie …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *