vineri , decembrie 4 2020
Locomotiva electrica Single AEG
Locomotiva electrica Single AEG

Locomotiva electrica Single AEG

Locomotiva electrica Single AEG, produsa de Siemens and Halske si AEG, doua dintre cele mai importante concerne germane din domeniul electricitatii, specializate nu doar in productia de material rulant feroviar de tractiune, dar si in alte domenii, cum ar fi telegrafia si electrificarea. Consortiul a primit denumirea de Studiengensellschaft für Elektrische Schnellbahnen (Societatea Stiintifica pentru Transport Feroviar Rapid Electrificat). Rezultatele au dovedit ca denumirea era pe deplin justificata. In 1903, dupa ce au fost depasite multe probleme, locomotiva produsa de AEG atingea 210 km/h. Concomitent, Siemens a fabricat propria sa locomotiva, denumita Siemens S, care a ajuns la 206,7 km/h.

PE LINIILE VECHI
Studiengensellschaft für Elektrische Schnellbahnen a trebuit sa rezolve o multime de probleme pentru a folosi la maximum potentialul inventiei sale. O serie de probleme era legata nu de motor, ci de lipsa infrastructurii corespunzatoare tipului de locomotiva testat. In 1901, societatea stiintifica a primit toate aprobarile necesare pentru a folosi pentru incercari o veche linie ferata militara, un tronson de 23 km intre Marienfeld si Zossen, la aproximativ 30 km de Berlin.
Prima locomotiva care a parcurs traseul, cu o linie trifazica aeriana de contact a fost Siemens S. Deoarece locomotiva deraia la viteze de peste 160 km/h, experimentul a fost oprit o vreme. Analiza avariei a indicat ca problema nu era locomotiva, ci calitatea liniei. Structura si calitatea materialelor din care trebuiau construite liniile pentru astfel de locomotive trebuiau sa fie complet diferite. Prin urmare, a fost necesara consolidarea sinelor, schimbandu-le pe cele vechi, calculate pentru o sarcina de 32,5 kg/m, rezistente la o presiune de cca. 42 kg/m, precum si terasamentul, pentru o mai buna distributie a sarcinii trenului.
In plus, s-au montat traverse noi, pentru rezistenta sporita, prin reducerea distantei dintre ele si s-a schimbat complet si traseul. Locomotivele au fost si ele putin modernizate: pentru o stabilitate mai ridicata, au fost echipate cu boghiuri cu 6 roti.

POTENTIALUL VITEZEI
Pas cu pas, Studiengensellschaft für Elektrische Schnellbahnen s-a apropiat de obiectivul sau: demonstrarea potentialului respectivelor locomotive pentru expresurile de mare viteza.
Fata de standardele epocii, puterea dezvoltata de aceste locomotive inovatoare era foarte ridicata. Fiecare din cele 6 electromotoare ale locomotivei putea sa dezvolte, sincron, pana la 750 CP. Aceasta energie putea fi mentinuta doar in intervale scurte, dar, la nevoie, putea sa dea un impuls suplimentar la demaraj sau la urcarea pantelor abrupte.
Particularitatea sistemului fabricat de consortiu era ca, gratie controlului frecventei tensiunii de alimentare centralizate, se putea calcula si determina viteza locomotivei pe fiecare tronson al traseului.
Single AEG are un loc deosebit in istoria feroviara: nu a fost o locomotiva de serie, nu a circulat comercial si s-a exploatat extrem de putin. Totusi, locomotiva a fost sursa a nenumarate idei care si-au gasit ulterior utilitatea in transportul feroviar electrificat. Specialistii nu au obtinut doar o locomotiva de mare viteza, dar au si rezolvat o serie de probleme legate de stabilitatea locomotivei, calitatea caii ferate si alte aspecte tehnice legate de aceasta.

DRUMUL LUNG AL COMPANIEI SIEMENS AND HALSKE
Siemens and Halske a fost fondata in 1847 in Berlin, avand drept scop initial constructia telegrafului. Fondatorii, ale caror nume compuneau cu denumirea companiei, erau tanarul inginer Ernst Werner Siemens si mecanicul Johann Georg Halske, care au fost curand completati de Johann Georg Siemens, varul primar al lui Werner. Potentialul creator al acestora a asigurat cresterea rapida a companiei, care este si acum una din cele mai importante din lume.
Pentru nevoile intreprinderii s-a construit prima cale ferata electrificata din lume. Prototipul acesteia a fost prezentat la Expozitia Industriala Internationala din Berlin, in 1879, unde locomotiva a tractat 3 vagoane cu cate 6 persoane in fiecare cu o viteza de 7 km/h. Dupa inca 2 ani, pe o linie de 2,5 km a inceput sa circule primul omnibus (tramvai) electric, intre Berlin si Lichterfeld. In acel moment, garnitura atingea o viteza de 30 km/h.
Primele tramvaie cu orar regulat din cateva orase Europene si metroul din Praga si Berlin sunt si ele rezultatul activitatii companiei Siemens and Halske.
Din 1 octombrie 1966, compania se numeste Siemens AG si are uzine in peste 35 de tari. Activeaza in peste 125 de tari din intreaga lume.

DATE-CHEIE
Darea in exploatare1901
FabricantiAEG, Germania
TipLocomotiva experimentala
Sarcina maxima pe osie10 t
Propulsie– curent trifazic 10.000 – 14.000 V
– curent alternativ 38 – 48 Hz
AlimentareRetea trifazica de contact cu transformator reductor
Viteza maxima210 km/h
Masa totala60.000 kg
Lungime totala22.100 mm

About Vyorel

Check Also

Locomotiva electrica V 40 TIP 1-D-1

Locomotiva electrica V 40 TIP 1-D-1

Litera V din denumirea locomotivei vine de la adjectivul maghiar villamos, care inseamna electric. Gratie …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *