miercuri , septembrie 23 2020
Locomotiva Diesel de marfa TEZ
Locomotiva Diesel de marfa TEZ

Locomotiva Diesel de marfa TEZ

Seria de locomotive TEZ a fost seria cu cea mai mare productie de masa din Uniunea Sovietica. Aceste locomotive au tractat garnituri de marfa in intreaga uniune. Desi aveau o seama de neajunsuri, feroviarii le apreciau si le denumisera Randunici.
Locomotiva a fost produsa intre 1955 si 1973. Desi primele exemplare au inceput sa fie casate in anii 1980, multe reprezentante ale acestei serii se mai folosesc inca in transportul feroviar pe anumite tronsoane, precum si in depourile feroviare, cariere si pe platforme industriale.

TANDEMUL DE LA HARKOV
In anii 1940 a devenit evident ca s-a incheiat apoca tractiunii cu abur, iar schimbarea locomotivelor cu abur cu locomotive Diesel a devenit imperativa. Locomotivele Diesel TE1 si TE2 erau echipate cu motoare Diesel D50, ideale pentru locomotive de manipulare si de cai ferate industriale, dar pentru cele de marfa era nevoie de motoare mai puternice, usoare si rapide, care sa inlocuiasca locomotivele cu abur FD, IS, LV etc., de mare putere. In mai 1947, Institutul de Cercetari Feroviare a primit sarcina de a proiecta o locomotiva tandem, cu 12 osii si cu motor Diesel nou, de doua ori mai puternic si cu 15% mai rapid. In 1950 a inceput proiectarea locomotivei la doua uzine din Harkov: de constructii de masini de transport si de echipamente electrice pentru locomotive Diesel (denumita, din 1959, Elektrotiajmaș). La Uzina de Constructii de Masini de Transport, lucrarile au fost coordonate de A. A. Kirnarski, iar proiectarea motorului Diesel a fost coordonata de B. N. Strunghe. Echipamentele electrice au fost proiectate sub conducerea inginerului V. A. Vasiliev.

PRODUSELE A TREI UZINE
Pana la sfarsitul lui 1953 se construise prima sectiune a modelului experimental; la inceputul lui 1954, a doua sectiune, iar dupa ce au fost unite intr-o singura locomotiva, TEZ-001, au primit indicativele A si B. Fiecare dintre cele doua sectiuni avea rezervoare de carburant cu o capacitate de 5440 kg, rezervoare de apa de 900 kg si bacuri de nisip de 400 kg, dezvoltand o putere de 1570 CP si o viteza de 100 km/h. In 1955, inca inainte de finalizarea testarilor primelor sectiuni, uzina produsese deja zece locomotive Diesel tandem. Din 1956 a inceput productia masiva de serie a locomotivelor TEZ. S-au mai produs la inca doua uzine: uzinele de locomotive Diesel din Luhansk (Voroșilovgrad) si Koloma. Primele locomotive Diesel TEZ au circulat pe caile ferate Orenburg si Omsk, in depourile de locomotive Orsk si Petropavlovsk, iar apoi pe calea ferata Sud-Est, in depoul Liski si Kuibîșev (actualmente Samara), in depul Penza-3. In anii 1960 noile locomotive au inceput sa circule pe caile ferate Privoljskaia, Tașkent, Gorki. La inceputul lui 1976 erau in circulatie in intreaga Uniune Sovietica 12.283 de sectiuni de locomotive TEZ.

SECTIUNILE A SI B
Sasiul fiecarei sectiuni TEZ consta din sasiul principal, pe care se aflau sistemele de tractare si franare, si o caroserie de tip vagon, cu plafon si pereti laterali si frontali. La capetele sasiului principal al fiecarei sectiuni se aflau legaturi automate de tip SA-Z cu sisteme de transmisie. Sasiul principal era montat pe doua boghiuri cu trei osii, cu suporturi cu rulmenti. Sasiul fiecarui boghiu era suspendat de balansiere cu arcuri cu foi si spirale, amplasate la capetele boghiurilor, iar balansierele erau fixate de bucsele perechilor de roti.
Arborii electromotoarelor de tractiune erau conectati la osiile perechior de roti printr-un angrenaj de transmisie rigid, cu dinti drepti.
Fiecare sectiune a locomotivei Diesel era echipata cu un motor Diesel fara injectie 2D100, cu 10 cilindri, cu amplasare verticala a cilindrilor cu cursa alternativa, care actionau arborii cotiti superior si inferior, legati intre ei printr-un arbore vertical si doua angrenaje de transmisie dintate conice.
Dublarea puterii motorului 2D100 fata de motorul D50 a necesitat si cresterea puterii generatorului de tractiune. Generatoarele MPT 99/47 montate pe fiecare sectiune mentineau o putere de 1350 kW, curent de 2455 A si, la acest curent si o turatie de 850 RPM a arborelui, o tensiune de 550 V. Electromotoarele de tractiune EDT-200A mentineau o putere de 200 kW (280 V, 800 A, 500 RPM), iar turatia maxima era de 2200 RPM, la o masa de 3200 kg. Electromotoarele erau legate doua cate doua in serie (trei serii), in fiecare sectiune, si apoi in paralel.
Directia locomotivei era asigurata de controlerul KV-16A-12, cu maneta de marsarier si principala. Maneta principala avea punct mort si 16 pozitii de functionare, conforme diferitelor regimuri de functionare ale motorului Diesel.
Cabinele mecanicilor de pe locomotivele produse dupa 1957 au devenit mai inalte. De la mijlocul lui 1959, locomotivele au fost produse fara tampoane.

PRODUSE SPECIALE
Pe baza locomotivelor TEZ s-au construit si altele, diferite, chiar daca nu in mod esential. La sfarsitul lui 1956, uzina din Harkov a produs locomotiva Diesel tandem TE7-001. Aceasta se deosebea prin scaderea ratei de transmisie a reductorului de tractiune, ceea ce ii permitea sa atinga o viteza maxima de pana la 140 km/h. Au fost modificate putin suporturile laterale ale caroseriei si a fost echipata cu frane pentru garnituri de pasageri. Uzina din Harkov a produs 27 de astfel de locomotive, iar cea din Luhansk, 85. TE7 au circulat pana in 1962 pe liniile Moscova-Leningrad si Moscova-Kiev. Apoi, au circulat pe caile ferate din Ucraina si Belarus.
In 1961, uzina din Luhansk a produs 6 locomotive tandem cu indicativul TEZL, cu motoare Diesel 6D100: modificarea cu 8 cilindri a 10D100, cu o putere de 2000 CP. Doar doua dintre ele au fost date in folosinta. In 1962, aceeasi uzina a produs locomotivele 2TE10L, a caror parte mecanica era in proportie de 80% aceeasi cu locomotivelor TEZ. Dupa inca 2 ani a aparut locomotiva Diesel tandem TEZm (TEZM), al carei generator Diesel o deosebea de 2TE10L. Una din ele a fost data in exploatare o perioada pe Calea Ferata de Sud.
Au mai existat inca 3 locomotive Diesel tandem cu indicele PTE3. Se deosebeau de TEZ de serie prin mentinerea automata a vitezei de 10 km/h si posibilitatea deplasarii pe linii paralele a doua locomotive Diesel.
Aceste locomotive au fost trimise pe cosmodromul de la Baikonur, unde au tractat rachetele pana la complexele de start pana in anii 1990-2000.

About Vyorel

Check Also

Locomotiva electrica S 1-D0-1

Locomotiva electrica S 1-D0-1

Statele Unite ale Americii nu s-au evidentiat niciodata prin vreo inclinatie deosebita spre tractiunea electrica …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *