Locomotive Istorice

Locomotiva seria 56 tip 2-3-1

Locomotiva Pacific, proiectata in Marea Britanie, era deja renumita in multe alte tari atunci cand a inceput sa circule pe caile ferate din Malaiezia.

ABURUL BRITANIC IN INSULELE INDEPARTATE
Compania malaieziana care a folosit locomotivele Pacific s-a numit la inceput Caile Ferate ale Federatiei Malaieziene, iar apoi, Caile Ferate Malaieziene. Locomotivele britanice erau cunoscute ca seria N. La inceput, uzinele britanice au livrat 60 de locomotive in Asia de Sud-Est, urmate spre sfarsitul anilor 1930 de inca 79. Constructia conforma cu standardele britanice era de o rara eleganta si, mai mult, s-a dovedit foarte fiabila si durabila, devenind astfel baza parcului rulat al Malaieziei. Dupa incheierea ocupatiei japoneze (1941-1945), importul de locomotive de serie 56 a crescut rapid: s-au achizitionat inca 40 de locomotive.
In 1948 a fost creata Federatia Malaieziei ca nou stat independent. Concomitent, s-a schimbat si denumirea locomotivelor. Initial, seria se numea O, cu numerotare de la 60 la 87, iar de la inceputul anilor 1960, pe ambele flancuri s-a inscriptionat RKTM, in malaieza si engleza. Seria 56 se folosea pe sine cu ecartament de 1 metru, care uneau Singapore, Kuala Lumpur si portul Prai. Aceste locomotive circulau pe tronsoanele cele mai lungi si pe cele mai scurte, pe care era imposibil sa se foloseasca locomotive cu tender sau cu doi cilindri, cu formula 2-3-4 de distributie a osiilor. Unele tronsoane urcau pana la peste 1000m, cum ar fi prin Pasul Taiping de langa orasul Ipoh, pe valea montana Kinta, unde exista exploatari de staniu.

ABURUL NU SE PREDA!
Pacific a obtinut rezultate exceptionale atat pe traseele montane, cat si pe campie, gratie dimensiunilor echilibrate si solutiilor tehnice alese. Solutii cum ar fi, de exemplu, distributia cu suspape a aburului sau utilizarea a trei cilindri. ceea ce i-a oferit RKTM posibilitatea de a obtine rezultate optime la un consum redus de carburant.
In 1955 s-a incercat cresterea vitezei maxime de la 72,5 la 112 km/h. Doua locomotive au fost testate la aceasta viteza, obtinand rezultate exceptionale. Totusi, aceste teste s-au dovedit insuficiente pentru a convinge autoritatile ca o astfel de viteza este posibila in conditii normale de exploatare feroviara. Din 1957, locomotivele de serie 56 au fost trecute de pe carbune pe pacura, reducandu-se, totodata, numarul de locomotive in exploatare. Pana la urma, in 1976, jumatate din ele au fost trecute in rezerva, iar cealalta jumatate, constand din locomotive avariate iremediabil in timpul razboiului, a fost casata. La sfarsitul anilor 1940 se incheia istoricul locomotivelor cu aburi in multe tari. In Malaiezia, trecerea la motoarele Diesel a avut loc mai tarziu, in 1957, iar locomotivele de serie 56, cumparate de Caile Ferate Malaieziene in 1938, au devenit ultimele locomotive cu abur din parcul rulant al companiei. Totusi, acesta nu a fost sfarsitul locomotivelor Pacific: multi ani, locomotiva, modernizata conform cerintelor curente, a circulat in paralel cu noile locomotive. Malaiezia a intrat in randul nenumaratelor tari care au importat aceasta exceptionala locomotiva britanica. Mai este inca posibil, in anumite conditii, sa ne bucuram de calatorii cu trenuri tractate de asemenea locomotive.

PACIFIC CUCERESTE SINELE
La granita intre sec. al XIX-lea si XX-lea au aparut in Marea Britanie locomotivele Atlantic. Peste cativa ani a intrat in scena Pacific, mai intai in insulele britanice, iar apoi si in alte tari. Uimea prin forta si frumusete pe fondul celor mai diverse peisaje. La fel ca locomotiva Atlantic, Pacific fusese creata de genialul Sir Nigel Gresley si era una dintre cele mai puternice locomotive care au circulat pe caile ferate britanice, exceptand Mikado, creata de acelasi constructor.
Primul model Pacific, A1, a intrat in circulatie pe sinele Great Northern Railway in 1922. Ulterior, modelul s-a bucurat de o grandioasa recunoastere la nivel mondial si s-a dovedit cel mai important exemplu al tehnologiei britanice, cu o lunga lista de tari care au importat-o.
In plus, in America de Nord s-au construit in masa locomotive Pacific. In curand, acest tip de locomotive avea sa tracteze trenul rapid North Coast Limited si expresul Sunset Limited. S-a dovedit ca aceste locomotive erau perfect adaptabile tuturor noilor realizari ale tehnicii si echipamentelor altor modele.

DATE-CHEIE
Darea in exploatare1938
ComanditarCaile Ferate Malaieziene
ProducatorNorth British Locomotive Company
Capacitate de tractare10.859 kg
Sarcina pe osie12,9 t
Cilindree(3) 330 x 610 mm
Diametrul rotilor directoare1372 mm
Aria de incalzire103 m²
Presiunea aburului17,5 kgf/cm²
Suprafata gratarului2,5 m²
Combustibil10 t
Apa16 m3
Masa pe rotile libere39.000 kg
Masa totala102.500 kg
Lungime totala18.628 mm

Lasă un răspuns